Tästä syystä Quentin Tarantino suosii Star Trekiä yli Star Warsin

20.7.2019 05:58

Onko Quentin Tarantinon viimeinen pitkä elokuva ennen hänen nk. eläkepäiviään Star Trek vai jotain muuta – tämä on vielä epäselvää. Ohjaaja väläytteli jo aiemmin, että hän saattaa sopivassa tilanteessa jättää leffahommat jo Once Upon a Time in Hollywoodin valmistuttua.

Tarantinon käsikirjoittama Star Trek -elokuva – ohjaisi hän sen itse tai ei – on saanut laajaa kiinnostusta ja kannatusta jo pelkkänä ajatuksena. Myös alkuperäisen Star Trek -sarjan tähti William Shatner on ilmaissut tukeaan käsikirjoittaja-ohjaajalle. Tarantino totesi hiljattain, että kyseisessä elokuvassa olisi jotakin sellaista, mitä ei muissa tieteiselokuvissa hän ole itse havainnut. Hän kuvaili samalla suunnittelemansa rainan olevan kuin Pulp Fiction, mutta avaruudessa.

Tarantino kertoi myös, miksi hän tekisi mieluummin Star Trek -leffan kuin Star Wars -leffan, vaikka jälkimmäiset ovatkin menestyneet lippukassoilla komeasti:

– Olen Star Trekin suuri fani. Minä todella pidän siitä paljon, mutta yhteyteni siihen sarjaan on William Shatner. Ihailen häntä [siinä]. Ihailen hänen esiintymistään James T. Kirkinä. […] Pidän Star Trekistä enemmän kuin Star Warsista, koska William Shatner ei ole Star Warsissa. [Hänen kapteeni Kirkinsä] on yksi TV-sarjahistorian mahtavimpia esityksiä sarjan pääosassa, ja oikeutetusti, sillä hyvin harvan sarjan pääosassa on ollut mahdollista tuoda esiin sitä kaikkea erilaista ja villiä.

Esimerkkinä erilaisesta ja villistä Tarantino nosti esiin vielä jakson nimeltä The Enemy Within, jossa Shatnerin hahmo kohtaa avaruusaluksen teknisten ongelmien takia pahan version itsestään (videoleike alla). Näiden puheiden sävy antaa ymmärtää, että Tarantinolla voisi olla mielessään jopa jokin rooli Shatnerille omassa Star Trekissään.

Lähteet: We Got This Covered, IndieWire, Gamesradar

Kuva: Sony Pictures