Cate Blanchett puolustaa kiisteltyjä näyttelijävalintoja

22.10.2018 12:34

Kuka saa esittää ketä? Tässä on aihe, mikä on aiheuttanut vähän väliä kiistaa. Milloin leffantekijöitä on syytetty esim. valkopesusta, kuten Aloha-elokuvan tapauksessa, milloin taas vaikkapa seksuaalivähemmistöjen äänenkannattajat ovat suivaantuneet siitä, että heteronäyttelijä on palkattu esittämään ei-heteroa hahmoa.

Näyttelijä Cate Blanchett kommentoi aihepiiriä THR:n haastattelussa. Australialaistähti on itse siviilissä heteroavioliitossa ja hänellä on neljä lasta. Hän on kuitenkin näytellyt myös seksuaalivähemmistöön lukeutuvaa hahmoa elokuvassa Carol.

– Mielestäni tositelevisio ja muu sellainen ovat saaneet aikaan valtavan vaikutuksen siihen, miten katsomme hahmon luomista. […] Tämän huono puoli on, että luullakseni erityisesti Amerikassa me vain odotamme ihmisten saavan syvällisen yhteyden hahmoon, kun se on lähellä heidän omaa kokemustaan, Blanchett arvelee.

Hän toteaa myös taistelevansa kuolemaan asti lopettaakseen epäluulot ja näytelläkseen rooleja, jotka ylittävät hän omat kokemuksensa. Blanchettin mielestä juuri se kuuluu näyttelemiseen.

Lähteet: BBC, THR

Kuva: Finnkino/Number 9 Films/ Wilson Webb/ Carol, 2015