Jamie Lee Curtis avautui: Halloweenia tehtiin rahan takia

13.6.2018 21:05

John Carpenterin vuonna 1978 aloittama Halloween-kauhuleffojen sarja jatkuu tänä vuonna rainalla, jonka tekemisessä myös Carpenter on ollut jälleen mukana. Yksinkertaisesti Halloweeniksi nimetty elokuva on tässä mielessä lupaava, sillä muiden tekijöiden käsissä syntyneet jatko-osat eivät ole ainakaan kriitikoilta suurta suosiota saaneet. Lippuluukuilla jatko-osien kohtalo on ollut epätasainen: kymmenestä sarjan elokuvasta alkuperäinen Halloween on yhä kolmanneksi menestynein.

Alkuperäisestä Halloween – naamioiden yö -elokuvasta mukana uudessa leffassa on jälleen pelätty Michael Myers ja Laurie Strode eli näyttelijä Jamie Lee Curtis. Varietylle antamassaan haastattelussa Curtis on paljastanut, että uuteen Halloweeniin hänet sai houkuteltua kollega Jake Gyllenhaal, joka näytteli tulevan Halloweenin ohjaaja David Gordon Greenin toisessa elokuvassa. Viimeksi vuonna 2002 leffasarjassa nähdyn Curtisin mukaan oli tärkeää, että myös John Carpenter oli jälleen kirjoittamassa tarinaa. Esim. Halloween H20 (1998) syntyi aivan muiden ihmisten kynästä.

– H20 alkoi hyvin, mutta siitä tuli lopulta rahastusta. Siinä elokuvassa oli joitakin hyviä juttuja. Se kertoi alkoholismista ja traumasta, mutta minä tein sen lopulta vain rahan takia, Curtis toteaa. Uuden elokuvan kohdalla hän vakuuttelee, että kyse on kuitenkin muusta:

– Me heitimme mäkeen kaiken muun [muissa jatko-osissa olleen] ja palasimme takaisin siihen, mikä teki alkuperäisestä elokuvasta niin hyvän. […] Tykkäsivät ihmiset niistä muista tarinoista tai eivät, sillä ei ole mitään merkitystä tämän elokuvan suhteen. Tämä leffa on voimakas. Vanhan liiton meininkiä. Se kauhistuttaa.

Lähteet: Variety, Box Office Mojo

Kuva: Blumhouse/Miramax/Universal/ Halloween, 2018