Huippunäyttelijä Daniel Day-Lewis hankki uutuuselokuvaansa varten uuden taidon

16.2.2018 19:15

Daniel Day-Lewis nähdään omien sanojensa mukaan viimeisessä elokuvaroolissaan myös Suomen valkokankailla ensi viikolla. Jo etukäteen Oscar-menestyjäksi uumoiltu uutuuselokuva on Paul Thomas Andersonin käsikirjoittama ja ohjaama draama Phantom Thread. Metodinäyttelijänä tunnettu Day-Lewis uppoutui tähänkin leffarooliinsa perusteellisesti.

Esim. Minun elämäni -elokuvassa Day-Lewis nähtiin halvaantuneena kirjailijana, mutta hän heittäytyi osaansa jättäytymällä jopa kuvaustauoilla kokonaan muiden liikuteltavaksi ja syötettäväksi. Gangs of New Yorkin rooliinsa hän valmistautui puolestaan teurastajan opissa. Phantom Threadissa Day-Lewis näyttelee huippuluokan pukusuunnittelijaa, eikä hän tälläkään erää lähestynyt roolia siitä, missä aita on matalin. Day-Lewis käytti kuukausia New York City Balletin pukuosaston koulutuksessa omaksuakseen sekä vaatteiden suunnittelutaitoa että valmistamista.

Phantom Threadin kohdalla kyseessä eivät ole mitkä tahansa T-paidat ja vapaa-ajan lökäpöksyt, vaan näyttävät iltapuvut. Opinnäytteekseen Day-Lewis teki kuulun espanjalaisen muotitalo Balenciagan tyylille uskollisen juhlapuvun.

– Balenciagan mekko oli hyvin yksinkertainen. Tai ainakin se näytti yksinkertaiselta, kunnes minun piti keksiä, miten se tehdään ja silloin tajusin, että herranen aika, se on uskomattoman monimutkainen. Ei ole mitään kauniimpaa missään taiteessa kuin jokin, joka näyttää yksinkertaiselta. Ja jos yrität tehdä yhtikäs mitään elämässäsi, tiedät, miten mahdotonta on saavuttaa se näennäinen yksinkertaisuus, Day-Lewis kuvailee W Magazinelle hetkiään kaavojen, neulojen ja kankaiden parissa.

Lähteet: W Magazine, Slash Film

Kuva: Universal Pictures/Phantom Thread, 2017