Koomikko Louis C.K. myönsi syytökset tosiksi – ura katkolla

11.11.2017 05:30

Stand up -koomikko ja näyttelijä Louis C.K. on viimeisimpiä Weinstein-skandaalin vanavedessä paljastuneita henkilöitä. Mm. omasta Louie-sarjastaan ja elokuvista Blue Jasmine sekä American Hustle tunnetun tähden kerrottiin paljastaneen itsensä eri tilanteissa naisille, jotka olivat joko odottaneet pääsevänsä tekemään töitä ihailemansa tähden kanssa tai jo olleet työsuhteessa hänen kanssaan. NY Timesin julkaiseman artikkelin jälkeen Louis C.K. myönsi syytökset tosiksi:

Nämä tarinat ovat tosia. Tapahtumien aikaan sanoin itselleni, että tekemäni teot olivat OK, koska en milloinkaan paljastanut kulliani naiselle kysymättä ensin, mikä myös on totta. Mutta se, mitä opin myöhemmässä elämässäni, liian myöhään, on, että ollessasi valta-asemassa toiseen henkilöön nähden, ei heidän pyytämisensä katsomaan kulliasi ole kysymys. Se on heidän ahdinkonsa. Se valta, mikä minulla näihin naisiin oli, on se, että he ihailivat minua. Ja minä käytin sitä hyväkseni vastuuttomasti. […] Tässä ei ole mitään, mitä voisin antaa itselleni anteeksi. Ja minun täytyy sovitella sitä yhteen sen kanssa, mitä olen. Mikä ei ole mitään verrattuna siihen, minkä kanssa minä jätin heidät elämään.

Koomikon julkistus johti heti toimiin. Hänen sovittu esiintymisensä Stephen Colbertin ohjelmassa peruttiin pikaisesti, monen muun yhtiön tavoin FX, mm. Better Things -sarjaa hänen tuotantoyhtiönsä kanssa tehnyt TV-viihdeyritys, katkaisi yhteistyösopimuksensa, hänen PR-edustajansa ja managerinsa ovat sanoneet työsuhteensa irti ja viimeisimmän tiedon mukaan Louis C.K. jää myös ulkopuolelle mm. Lemmikkien salainen elämä -animaatioelokuvan jatko-osasta. Louis C.K. lainasi ääntään Lemmikkien salaisen elämän alkuperäisversion keskushahmolle, terrieri Maxille.

Lähteet: Deadline, THR, NY Times

Kuva: ANDERS KRUSBERG / PEABODY AWARDS 72nd Annual Peabody Awards Luncheon Waldorf-Astoria Hotel May 20, 2013