Taru sormusten herrasta halutaan myös TV-sarjaksi

4.11.2017 17:11

J. R. R. Tolkienin fantasiaklassikon menestyneimmän elokuvaversion ensimmäinen osa, Sormuksen ritarit, nähdään tänään 4.11.17 sekä pikauusintana huomenna Sub-kanavalla. Peter Jacksonin loistelias ja värikylläinen Taru sormusten herrasta ei kuitenkaan ole jäämässä ilman uutta kilpailijaa. Tolkienin perikunta on nyt halukas myymään tarinan TV-oikeudet varteenotettavalle ostajalle.

Suoratoistopalveluista niin Netflix, HBO kuin Amazonkin kuuluvat tuottajiin, joita Tolkienin perikunta voisi alustavien tietojen mukaan harkita ostajaehdokkaina. Pikkurahalla oikeudet eivät ole siirtymässä, sillä niiden hinnaksi on arvioitu peräti 200-250 milj. dollaria (n. 172-215 milj. euroa). Tämän lisäksi ostajalta pitäisi löytyä kykyä maksaa itse sarjan suunnittelusta ja tuotannosta, mikä tarkoittaa arviolta 100-150 milj. dollaria (n. 86-129 milj. euroa) tuotantokaudelta. Vertailun vuoksi: parhaillaan leffateattereissa pyörivä kotimainen suursatsaus, Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas, syntyi n. 7 milj. euron budjetilla.

Tällä hetkellä kilpailua sarjaoikeuksista vaikuttaa johtavan Amazon yhdessä Warner Bros. -viihdejätin televisio-osaston kanssa. Amazonilta ei ole kommentoitu tilannetta, mutta sen johtaja Jeff Bezos, jonka tiedetään olevan fantasian suuri ystävä, on Varietyn saamien tietojen mukaan ottanut osaa neuvotteluihin jopa henkilökohtaisesti.

Lähteet: Deadline, Variety

Kuva: Sub/Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit, 2001