Mitä Sylvester Stallone vastasi Donald Trumpin tarjoukseen?

20.12.2016 14:27

Valitsijamiesten tuoreen äänestyksen myötä Donald Trump on Yhdysvaltain seuraava presidentti. Liikemies Trump on jo paljastanut maansa kansanäänestyksen tuloksen julkistamisesta lähtien, keitä hän haluaa ympärilleen. Joukossa on ollut vähänlaisesti viihdealan henkilöitä, mutta uusimman tiedon mukaan Trump on halunnut tehdä tarjouksen virasta myös näyttelijä Sylvester Stallonelle.

Stallone ei ole suoranaisesti ylistänyt Trumpia – aiemmin tänä vuonna hän kutsui tätä dickensmäiseksi hahmoksi, Arnold Schwarzeneggerin tai urheilija Babe Ruthin kaltaiseksi, elämää suuremmaksi henkilöksi, jonka sopivuudesta maailman johtoon hän oli kuitenkin epävarma. Tästä huolimatta Trump on arvellut, että toimintatähti Stallone sopisi hänen hallinnossaan kulttuuripuolen virkaan. Vaikka näyttelijä tunnetaan pullistelurooleistaan Rockyna ja Rambona sekä The Expendables-rymistelyjen dynamona, hän sai jo vuonna 1977 Oscar-ehdokkuuden parhaan käsikirjoituksen kategoriassa ja toisaalta hän on vuosikymmeniä myös maalannut satoja tauluja sekä keräillyt nimekkäiden taidemaalarien töitä Francis Baconista Claude Monet’hen.

Trumpin mainitut suunnitelmat eivät saaneet Stallonelta täyttä positiivista vastakaikua. Sen sijaan, että hän haluaisi ottaa vastaan viran valtion taiteita tukevassa elimessä, hän ehdottaa muuta.

– Uskon, että voisin olla tehokkaampi keräämään kansallista huomiota siviiliin palaavalle armeijan henkilöstölle, sankareille, jotka ansaitsevat mieluisaa työtä, sopivan asunnon ja taloudellista apua, Stallone ilmoittaa antamassaan lausunnossa. Näyttelijä oli sotaveteraanien asialla jo vuonna 1982 ilmestyneessä ja osin itse kirjoittamassaan Rambo-elokuvassa First Blood, jossa hän tulkitsi kotiin palanneen taistelijan nimiroolia.

Lähteet: BBC, The Telegraph, Variety

Kuva: Nicolas Genin