Simpsonien ja The Revenantin tekijät virtuaalitodellisuuden kimpussa

7.10.2016 15:41

Ohjaaja Alejandro G. Iñárritu, joka nappasi peräkkäisinä vuosina Oscarin parhaasta ohjauksesta, on luonut katseen virtuaalitodellisuuden suuntaan. The Revenant-ohjaaja ei ole kuitenkaan ainut, joka on päättänyt kokeilla uutta tekniikkaa ja lähestymistapaa. Myös piirrossarja Simpsonien tekijöiltä on tulossa virtuaalisilmikolle suunniteltua materiaalia ja Blade Runner -jatko-osan siivittämänä lisäksi Blade Runnerin maailmaan on kohta mahdollista päästä virtuaalisesti.

Iñárritun projektin kerrotaan olevan lyhytelokuva, jota hän on yrittänyt saada tuotantoon jo parin vuoden ajan. Virtuaalimaailmaa hänen kanssaan luo hänen luottokuvaajansa Emmanuel Lubezki, jonka työ häikäisi katsojia myös leffassa Birdman. Lyhytelokuvan sisällöstä on vielä oltu vaiti.

Simpsonien tekijöiden virtuaalitodellisuuskokeilu juhlistaa puolestaan piirrossarjan merkittävää rajapyykkiä: sarjan Yhdysvalloissa käynnissä oleva 28. kausi sisältää jo jakson numero 600. Animaattorit ovat juhlan kunniaksi luoneet kyseiseen jaksoon kolme minuuttia materiaalia, jota voi katsella täydessä komeudessaan vain virtuaalisilmikolla. Vaikka monet VR-silmikot ovat kalliita, virtuaalitodellisuutta pystyy katselemaan myös esim. pahvisen Google Cardboardin avulla – tai askartelemalla vastaavan lisukkeen älypuhelimen ympärille itse.

Blade Runner -jatko-osa, jonka ensi-iltaa pitää odotella vielä vuosi, saa lisämateriaalia leffan tuotantoyhtiö Alcon Entertainmentin rinnalle perustetussa Alcon Interactivessa. Blade Runner 2049 -nimellä kulkevan rainan maailmaan voi uppoutua siis niin ikään VR-silmikolla, joskaan Alconin tiedote ei paljasta, onko tuossa maailmassa mahdollista törmätä myös Harrison Fordin näyttelemään Deckardiin.

Lähteet: CinemaBlend, ScreenDaily, IndieWire

Kuva: SF Film/Birdman