Tekeillä oleva Stephen King -filmatisointi lisäsi klovnihysteriaa

10.9.2016 16:00

Stephen Kingin kauhuromaani Se eli It julkaistiin jo 1980-luvulla, mutta sen vaikutusvalta ei näytä laantuneen. Klovnin hahmon ottaneen demonin uhasta kertovaa kirjaa työstetään parhaillaan jälleen elokuvaksi. Edellinen versio on minisarja 1990-luvulta. Paha pelle on kuitenkin ilmaantunut myös tosielämään, mikäli on uskominen yhdysvaltalaisten tekemiä ilmoituksia poliisille.

Yhdysvaltalaisviranomaiset ovat saaneet yhteydenottoja mm. Pohjois- ja Etelä-Carolinan osavaltioiden alueella klovneista, jotka uhkailevat ihmisiä asein tai yrittävät houkutella lapsia mukaansa karamelleilla tai rahalla. Esim. Etelä-Carolinan Greenvillen alueen sheriffintoimistossa kirjattiin pari viikkoa sitten raportti klovnimeikissä esiintyneestä ihmisryhmästä, joka oli häirinnyt sekä lapsia että aikuisia. Useimmissa tapauksissa ei kuitenkaan ole löytynyt tarpeeksi todisteita pidätysten tekemiseen tai edes todisteita yhdestäkään klovniksi naamioituneesta uhkaajasta.

Uuden It-leffan julkaisun pitäisi tapahtua ensi vuonna ja leffan ympärillä pyörivä julkisuus näyttää vaikuttavan siihen, että havaintoja pelottavista klovneista on tullut vaihteeksi tavallista enemmän. Tuotantoyhtiö kiistää olevansa niihin osallinen. Myös kirjailija Stephen King on itse kommentoinut havaintoja.

– Epäilen, että kyse on alhaisen tason hysteriasta, kuten Slender Manin tapauksessa [ – ] klovnipelko tulee rauhoittumaan, kuten näillä asioilla on tapana, mutta se tulee [myös] palaamaan, sillä sopivissa olosuhteissa klovnit osaavat olla kauheita, King toteaa.

Klovneina leipänsä ansaitsevat ovat kuitenkin hysterian aikaan varpaillaan. NBC:n haastattelema Kelly Monfort alias Mr. Twister asuu niin lähellä epämääräisten klovnihavaintojen aluetta, että hän on ottanut tavaksi ilmoittaa poliisille aina etukäteen, minne hän on menossa esiintymään.

Lähteet: The NY Times, NBC, ScreenRant

Kuva: ABC