Jos Eddie Murphy voittaisi Oscarin, monen leuka loksahtaisi

24.8.2016 16:28

Komediatähti Eddie Murphyn ura oli todellisessa nousukiidossa 1980-luvulla, mutta monen flopin putki sen jälkeen jätti häneen leimansa. Vuonna 2007 tähti saavutti kuitenkin ensimmäisen Oscar-ehdokkuutensa. Elokuvan Dreamgirls sivuosasta tullut ehdokkuus oli Murphylle tärkeä, ja hän tähtää edelleen Oscar-voittoon.

THR:lle antamassaan haastattelussa Murphy on kertonut, ettei häntä suuresti vaivaa palkinnon menettäminen. Ollessaan ehdolla Dreamgirls-elokuvan levytuottaja James Earlyn osasta Murphy kisasi mm. konkari Alan Arkinia vastaan, joka lopulta voitti himoitun palkinnon Little Miss Sunshine -leffasta. Vuonna 1934 syntyneelle Arkinille Oscar oli ensimmäinen, eikä hän ole toistaiseksi voittanut toista.

Murhpyn mukaan hän ei itse anna asian kaivella mieltään, koska hän on päättänyt uskoa akatemian joskus lopulta luovuttavan Oscarin myös hänelle.

– Minä odotan, koska olen hyvässä kunnossa. Jos odotusta jatkuu siihen asti, kunnes olen 85-90-vuotias, tulen paikalle ikämiehenä taivaansinisessä smokkipuvussa – sille värille on syynsä – ja kävelen vastaanottamaan palkinnon, ja kun se annetaan minulle, minä vain seison siinä ja kastelen housuni koko maailman nähden. Ja sitten heidän täytyy soittaa taas sitä musiikkiaan ja viedä minut lavalta väkisin pois. Se tulee olemaan minun hetkeni, Murphy toteaa humoristisesti.

Lähteet: THR, Vanity Fair

Kuva: David Shankbone