Pureva lyhytelokuva kuuman päivän ratoksi

1.6.2016 14:03

Päivän lämpölukemat alkavat olla ainakin Etelä-Suomessa sillä tasolla, että hiki virtaa ja pää saattaa tuntua ns. pehmoiselta. Kyseiseen olotilaan sopii mitä parhaimmin venäläissyntyisen Grigoriy Dobryginin lyhytelokuva Mind the Gap. Lyhärin monologista vastaa mm. Spider-Man-elokuvista ja kohutusta Kristuksen viimeinen kiusaus -rainasta tuttu Willem Dafoe.

Alkuvuodesta julkaistu Mind the Gap ei nimestään huolimatta muistuta varomaan metrojunan ja laiturin väliin jäävää rakoa, vaan viittaa toisenlaiseen rakoon. Alle kolmiminuuttisessa lyhytelokuvassa hyödynnetään Dafoen persoonallisia kasvoja, joiden takia hänet on useasti palkattu pahisrooleihin. Näyttelijä on kuitenkin tosin mukana myös ensi vuodeksi valmistuvassa Justice League -sarjakuvaleffassa hyvien puolta edustavana hahmona.

Tekstittämätön Mind the Gap -lyhytelokuva ei ole hampaaton, vaan sitä voisi luonnehtia jopa asiaan pureutuvaksi. Kuten Dafoe monologissaan toteaa:

– Pidän hampaanväleistäni. Kuten isäni tapasi sanoa: ”Poikani, hampaasi ovat ilmastoidut.” Raot ovat avanneet mahdollisuuksia. […] Sanotaan, ettei voi olla koskaan tarpeeksi laiha tai rikas. Minä sanon, ettei rakoja voi olla koskaan tarpeeksi.

Lähteet: Independent, THR

Kuva: Sean Glass