Boyhoodille sittenkin jatko-osa?

24.2.2015 07:53

Vaikka Richard Linklaterin vuosia kuvattu draama Boyhood ei napannutkaan parhaan elokuvan Oscaria, leffa puhuttaa. Kaikkiaan kuusi Oscar-ehdokkuutta saanut ja parhaan naissivuosan Oscarin voittanut Mason-pojan (Ellar Coltrane) kasvutarina on havahduttanut ohjaaja Linklaterin miettimään myös jatkoa. Jeff Goldsmithin podcast-haastatelussa hän kertoo haluavansa yhä työskennellä yhdessä Boyhood-näyttelijöiden kanssa.

Ohjaaja on jo aiemmin todennut tekevänsä ns. henkisen jatko-osan Boyhoodille, erään pojan college-aikaa kuvaavan elokuvan That’s What I’m Talking About, jonka pitäisi valmistua tänä vuonna. Hän toteaa, ettei ensin aikonut keskittyä Masonin ja tämän perheen vaiheisiin enempää kuin 12 vuotta.

– Minulla ei ollut ajatusta toisesta tarinasta, ei ollut sanottavaa. […] En tiedä, johtuuko se tämän tekoprosessin päättymisen aiheuttamasta tunteesta tai siitä, että on kuullut samanlaisia kysymyksiä pitkin vuotta, tai molemmista, mutta heräsin aamulla ajatellen, että parinkympin korvilla kehitytään valtavasti. Siinä vaiheessa sinusta tulee se, mikä lopulta olet. […] Joten joudun myöntämään, että olen kallistunut vähitellen siihen [ideaan jatko-osasta], Linklater sanailee.

Tunnetusti aiemminkin Linklater-töissä on palattu samojen hahmojen ja niitä esittävien näyttelijöiden pariin; vuonna 1995 Rakkautta ennen aamua -elokuvalla alkanut leffasarja seurasi Ethan Hawken ja Julie Delpyn näyttelemien Jessen ja Celinen elämää. Sarjan viimeinen osa, Rakkautta ennen keskiyötä, valmistui 2013, eikä sekään välttämättä jää kyseisen jatkumon viimeiseksi.

Kuva: Universal

Lähteet: The Q&A with Jeff Goldsmith, Collider