Will Smith: After Earth oli kivulias kokemus

14.2.2015 19:12

Vajaa pari vuotta sitten julkaistu tieteisseikkailu After Earth floppasi pahasti, vaikka sen pääosassa oli Men in Black -tähti Will Smith ja ohjaajanakin vielä runsas vuosikymmen sitten kehuttu M. Night Shyamalan (Signs, Kylä). Nyt Will Smith myöntää julkisesti, että hänenkin mielestään After Earth on ns. kuraa. Esquiren haastattelussa Smith toteaa kyseisen elokuvan olleen jopa Wild Wild West -lännenkohellusta ikävämpi tapaus hänen elämässään.

– Wild Wild West tuntui vähemmän kivuliaalta kuin After Earth, koska poikani oli mukana After Earthissa ja minä päästin hänet siihen, Smith kertoo.

Willin poika Jaden (s. 1998) oli Karate Kid -remaken myötä saanut yleisesti hyvää palautetta, jota After Earth olisi parhaimmillaan tarjonnut pojalle lisää. Leffa pohjautuu Will Smithin keksimään tarinaan ja hän sekä näyttelijäpuolisonsa Jada Pinkett Smith toimivat myös sen tuottajina. Esim. New York Timesin kriitikko kirjoittikin aiheesta tuolloin: ”[T]ämä viittaa siihen, ettei tuotannossa ollut ketään, joka olisi todella sanonut eitä [Willille]. […] Joskus Hollywood-vanhemmat antoivat lapsilleen urheiluautoja lahjaksi. Näinä päivinä ilmeisesti mikään muu kuin ison kankaan kuuluisuusprojekti ei passaa Juniorille.

Selkäpiissä asti tuntunut floppi vei Jadenin isältä työhalut:
– Lopetin työskentelyn puoleksitoista vuodeksi. Will Smith lisää oppineensa laittamaan asiat oikeaan perspektiiviin varsin nopeasti mönkään menneen suurelokuvan ensi-illan jälkeen. Hän nimittäin sai kuulla isänsä sairastuneen syöpään.

– [S]inä päivänä etenin halusta olla voittaja haluun pitää kaikkein voimallisimmat, syvimmät ja kauneimmat ihmissuhteet, joita minulla vain voisi olla, Will Smith muistelee.

Lähde: Esquire

Kuva: BVI Finland