Tapaus Ant-Man

26.5.2014 14:25

Nk. Cornetto-trilogiastaan (Shaun of the Dead, Hot Fuzz ja The World’s End), tunnettu ohjaaja Edgar Wright kohahdutti leffamaailmaa viime viikonloppuna, kun hänen kerrottiin jättäneen Ant-Manista kertovan elokuvan tekemisen. Omaäänisenä, näkemykseltään vahvana pidetty Wright ehti olla Marvelin Ant-Manin tiimissä liki vuosikymmenen ja myös käsikirjoittaa elokuvaa ahkerasti. Näin ollen hänen irtaantumisensa projektista tuli monelle täysin puun takaa.

Wrightin lähdön viralliseksi syyksi on todettu vain se tavallinen, eli ”näkemykselliset ristiriidat”, mutta Latino Review, jonka tiedot eivät aina ole täysin luotettavia, on väittänyt elokuvan käsikirjoituksen joutuneen Wrightin mielipahaksi jonkin heikkotasoisemman kirjoittajan käsittelyyn. Bleeding Cool -sivusto on kaivanut asiasta tietoa, joka viittaisi vielä suurempiin erimielisyyksiin. Wrightin hyvänä ystävänä tunnettu ohjaaja James Gunn, joka itse työskentelee yhä Marvelille, on muotoillut Wrightin tilanteesta seuraavanlaisen selonteon FaceBook-sivullaan:

”Joskus sinulla on ystäviä, joilla on suhde keskenään. Pidät heistä molemmista yksilöinä ja ajattelet, että he ovat loistavia tyyppejä. Kun he kertovat sinulle ongelmistaan, teet kaikkesi tukeaksesi heitä ja pitääksesi heidät yhdessä, koska jos itse pidät heistä molemmista, niin eikö heidänkin silloin pitäisi pitää toisistaan? Mutta vähä vähältä ymmärrät sydämessäsi, ettei heidän ole tarkoitus pysyä yhdessä – ei siitä syystä, että heissä kummassakaan olisi jotain vikaa, vaan heidän luonteensa eivät vain natsaa mukavasti yhteen. He eivät tee toisiaan onnellisiksi. Vaikka on surullista nähdä heidän eroavan, olet yllättävän helpottunut, kun niin tapahtuu, ja innokas näkemään, mihin elämä heidät seuraavaksi heittää. On helppoa yrittää osoittaa toisen osapuolen olevan ”oikeassa” ja toisen ”väärässä”, kun ero tapahtuu, mutta usein asia ei ole niin yksinkertainen. […] Tämä on totta sekä Edgar Wrightin että Marvelin kohdalla. Toinen näistä ei ole henkilö, mutta luulen teidän ymmärtävän, mitä tällä ajan takaa.”

Marvel Studios ei ole vielä kertonut, kuka Wrightin paikkaa, mutta elokuvan ensi-illan pitäisi yhä olla ensi vuonna ja Paul Rudd (40v. ja neitsyt) on edelleen kiinnitetty sen pääosaan. Mitä todennäköisimmin ohjaajaksi havitellaan nyt henkilöä, jolle iso palkkashekki ei ole se ykkösjuttu, eikä myöskään oman näkemyksen ehdoton läpi saaminen. Cinemablend-sivusto on jo tehnyt listaa mahdollisista kandidaateista.

Kuva: Jens Buurgaard Nielsen (kuvan muurahainen ei liity tapaukseen)