Leffavisan vastaukset

29.5.2013 07:50

Kysyimme kuukauden ajan Leffatykin Facebook-sivuilla leffoihin liittyviä kysymyksiä. Tässä kootusti kaikki kysymykset ja niiden oikeat vastaukset.

#Leffavisa 1/30, mikä leffa? > Mia-niminen tummaverikkö panee yhdessä elokuvan kuuluisimmista kohtauksista tanssiksi 1970-luvun lopun hittileffoissa näytelleen parkettien partaveitsen kanssa.
VS: Pulp Fiction (1994)
#Leffavisa 2/30, mikä leffa? > Elokuvan suomalaisessa nimessä mainittu näyttelijätärlegenda, jota tässä elokuvassa ei varsinaisesti edes nähdä, oli siirtynyt autuaammille estradeille jo yli kuusi vuotta sen jälkeen kun tämä leffa tuli ensi-iltaan.
VS: Rita Hayworth – avain pakoon (1994)
#Leffavisa 3/30, mikä leffa? > Hakuna lastenelokuva, jonka tunnetussa laulussa on kertosäkeessä pari sanaa swahiliksi.
VS: Leijonakuningas (1994)
#Leffavisa 4/30, mikä leffa? > Kun Charlie Sheen tapaa todellisen isänsä Martinin Hot Shots 2 – kaikkien jatko-osien äidissä, mihin menestyselokuvaansa Martinin vaatetus viittaa?
VS: Ilmestyskirja. Nyt (1979)
#Leffavisa 5/30, mikä leffa? > Ontuva mies ja yksi harvoista ammuskelun eloonjääneistä kertoo kuulustelussa leffanmittaista tarinaa, joka ei onnu.
VS: Epäillyt (1995)
#Leffavisa 6/30, mikä leffa? > Siinä nähdään sekä aidon näköisiä yksisarvisia että yksi paperista taiteltu ja päähenkilö, jonka alkuperästä fanit ovat kiistelleet vuosia.
VS: Blade Runner (1982)
#Leffavisa 7/30, mikä leffa? > Eräässä tämän leffan kuuluisimmista ja yököttävimmistä kohtauksista kultaiset wc-hanat ja -marmoripinnat jäävät täysin haaveeksi, vaikka karmeuden taustalla soikin pätkä Georges Bizet’n oopperasta Carmen.
VS: Trainspotting (1996)
#Leffavisa 8/30, mikä leffa? > Etsimämme satiirin nimihenkilö syntyi yli 2000 vuotta sitten köyhään majaan miesnäyttelijän esittämälle äidille.
VS: Brianin elämä (1979)
#Leffavisa 9/30, mikä leffa? > Tämän mustavalkoleffan päähenkilö joutui oikeassa elämässäkin vetämään hupun kasvoilleen ulkonäköpaineiden takia.
VS: Elefanttimies (1980)
#Leffavisa 10/30, mikä leffa? > Koe-eläinkoira Einstein pääsi siinä vauhtiin 88 mailia/h.
VS: Paluu tulevaisuuteen (1985)
#Leffavisa 11/30, mikä leffa? > Tässä elokuvassa vanhempi korjaa ottopoikansa rikkomat ikkunat ja hänelle vieläpä maksetaan siitä.
VS: Chaplinin poika (1921)
#Leffavisa 12/30, mikä leffa? > Elokuvan nimihenkilö pystyy luomaan lunta ilman käsiä.
VS: Saksikäsi Edward (1990)
#Leffavisa 13/30, mikä leffa? > Ennen oli neljä poikaa ja kesä, nyt vain kolme miestä, koska yksi näistä näyttelijöistä on jo kuollut.
VS: Stand by Me – viimeinen kesä (1986)
#Leffavisa 14/30, mikä leffa? > Perintö yhdistää toisilleen tuntemattomat veljekset, joista toinen omaa lyömättömän laskupään.
VS: Sademies (1988)
#Leffavisa 15/30, mikä leffa? > Se alkaa baarista, jossa valkoisia virvokejuomia on aseteltu valkoisten naisfiguurien päälle.
VS: Kellopeliappelsiini (1971)
#Leffavisa 16/30, mikä leffa? > Eräs sen hahmoista on nimetty soittimen mukaan, eräs toinen taas kuin intiaaniheimot, jotka asuttivat Oklahomaa ja Montanaa.
VS: Huuliharppukostaja (1968)
#Leffavisa 17/30, mikä leffa? > Vanha taistelija kokoaa ryhmän, jonka pitäisi alimiehityksestä huolimatta voittaa kamppailu ja vieläpä nälkäpalkalla.
VS: Seitsemän samuraita (1954)
#Leffavisa 18/30, mikä leffa? > Kun blondi ja tähtisilmistään kuulu miekkonen kohtaavat erään kolmannen hautausmaalla, tulokseksi saadaan tämä elokuva.
VS: Hyvät, pahat ja rumat (1966)
#Leffavisa 19/30, mikä leffa? > Komediaklassikko, jonka kolmesta naisesta vain yksi on aito nainen.
VS: Piukat paikat (1959)
#Leffavisa 20/30, mikä leffa? > Lesterin unelmat tyttärensä uhkeasta koulukaverista kieppuvat miehen ulottuvilta kuin tyhjä muovipussi tuulenpyörteeseen.
VS: American Beauty (1999)
#Leffavisa 21/30, mikä leffa? > Norjan Hardangerjøkulen on tässä elokuvassa hyytävän jäinen planeetta nimeltä Hoth.
VS: Imperiumin vastaisku (1980)
#Leffavisa 22/30, mikä leffa? > Kova saippuakauppias kirjaimellisesti lyö erään miehen elämän uuteen suuntaan.
VS: Fight Club (1999)
#Leffavisa 23/30, mikä leffa? > Mikrofonitkin ovat kaatua kumoon tämän elokuvan viiksekkään hallitsijan huvittavan voimallisesta puheesta.
VS: Diktaattori (1940)
#Leffavisa 24/30, mikä leffa? > Päähenkilö Henryn rakkaan lemmikkikoiran nimi esiintyy kolmen tämän elokuvan jatko-osan nimessä, mutta tämän elokuvan nimessä ei ole mainittu niin koiraa saati Henryäkään.
VS: Kadonneen aarteen metsästäjät (1981)
#Leffavisa 25/30, mikä leffa? > Michaelin pitää matkustaa Vietnamiin asti löytääkseen oikean rulettipelin sodan päätyttyä.
VS: Kauriinmetsästäjä (1978)
#Leffavisa 26/30, mikä leffa? > Saksalaiselokuva, jonka hyytävän päähenkilön tunnusmerkki on hänen viheltämänsä ja Edvard Griegin säveltämä teos Vuorenkuninkaan luolassa.
VS: M – kaupunki etsii murhaajaa (1931)
#Leffavisa 27/30, mikä leffa? > Urheilijan elämäntarina, joka päättyy seuraavaan lainaukseen Raamatusta: ”Sen vain tiedän, että minä, joka olin sokea, nyt näen.”
VS: Kuin raivo härkä (1980)
#Leffavisa 28/30, mikä leffa? > Rokka kuohahtaa siinä kesken sodan, kun ylempi antaa miehelle tämän mielestä huonon käskyn.
VS: Tuntematon sotilas (1985)
#Leffavisa 29/30, mikä leffa? > Sen huipennuksessa poliisipäällikkö Brody kirjaimellisesti katsoo kuoleman kitaan keskellä aavaa merta.
VS: Tappajahai (1975)
#Leffavisa 30/30, mikä leffa? > Scottie muokkaa Judystä entisen vaalean ihastuksensa vasten naisen varsinaista tahtoa.
VS: Vertigo – punainen kyynel (1958)