Sanooko Downey Jr. hyvästit haarniskalle?

17.4.2013 23:17

Tämän kuun 24. päivänä myös Suomen kamaralle tömähtävän Iron Man 3 -elokuvan nimikkosankaria esittävä Robert Downey Jr. on avautunut rautamiehen tulevaisuudesta. GQ-lehdelle antamassaan haastattelussa tähti toteaa, että hänen aikansa supersankariroolissa alkaa olla ohitse. Nämä ajatukset kumpuavat mm. tapauksesta, joka katkaisi Iron Man 3:n tuotannon muutamaksi viikoksi: Suorittaessaan jälleen kerran yhtä roolin vaatimaa vaijerihyppyä Downey Jr. loukkasi nilkkansa pahasti.

– Se sai minut ajattelemaan, mitä tarvitaankaan ennen kuin tajuan lopettaa. Montako genre-leffaa voin tehdä? Kuinka moni jatko-osan jatko-osa oikeastaan on viihdyttävä? Robert Downey Jr. toteaa.

Downey Jr. ampaisi megatähteyteen 40:n vuoden rajapyykin ylitettyään, Iron Man -elokuvassa vuonna 2008. Tätä ennen hän oli ehtinyt saada mm. Oscar-ehdokkuuden jo vuonna 1993 Richard Attenboroughin Chaplin-elämänkertaelokuvan pääosasta. Sen jälkeen seurasi useita vuosia päihdeongelmien kanssa, kunnes näyttelijä ns. pesi kasvonsa ja pelasti monen fanipojan ja -tytön päivän astumalla 2000-luvulla sekä Sherlock Holmesin että miljonääri Tony Starkin alias Iron Manin saappaisiin. Kohta viittäkymppiä käyvä Downey Jr., joka tunnetaan myös ohjaaja Paul Thomas Andersonin hyvänä ystävänä, menetti taannoin roolin Andersonin uudessa elokuvassa Inherit Vice.

– Luulen, että he pitivät minua liian vanhana siihen, Downey Jr. letkauttaa. Häntä oli harkittu narkkarietsivän rooliin, joka meni Huffington Postin mukaan kuitenkin kymmenen vuotta nuoremmalle Joaquin Phoenixille.

Downey Jr. nähdään Iron Man 3:n jälkeen Tony Starkin/Iron Manin roolissa vielä ainakin Avengers 2:ssa, jonka kuvaukset käynnistyvät ensi vuonna. Sarjakuvahahmon, jota näyttelijä on antaumuksella ja ansiokkaasti esittänyt, tarinaa ei saateta aivan loppuun asti nyt ensi-iltaan tulevassa rainassa.

– Iron Man 3:n piti olla vastaus kaikkii yleisön kysymyksiin, vastaus niihin ongelmiin, joita kohtasin aiemmin hahmoa esittäessäni ja se osa, joka selvittäisi näiden kaikkien elokuvien avoimet sivujuonteet. Ja kun olimme kuvanneet elokuvan, minusta tuntui joidenkin asioiden vielä jääneen auki, Downey Jr. kertoo Screenrant.comin haastattelussa.

Koska Iron Manin oikeudet omistava Marvel ei todennäköisesti vielä aio lopettaa hahmon käyttöä elokuvissaan, herääkin kysymys, miten Iron Manin tie jatkuu Avengers 2:n jälkeen? Suostutellaanko Downey Jr. osaan edelleen kuin Sean Connery aikoinaan James Bond -elokuvien jatkoon, vai seuraako parin vuoden päästä ehkä Iron Manin reboottaus? Tämä jää nähtäväksi.

Kuva: The Walt Disney Company Nordic