Rikos auringon alla

Valmistusvuosi:1982
Pisteytyksiä: 17
Tarkka arvio: 3.41

Arviot

Kerrankin kirjalle epäuskollinen sovitus, jonka kehtaa katsoa!

Guy Hamiltonin Rikos auringon alla perustuu Agatha Christien kuuluisaan rikosromaanin Varjossa auringon alla. Vaikka yleensä karsastankin alkuperäisteoksille epäuskollisia elokuvasovituksia, Hamiltonin adaptaatio on tässä tapauksessa poikkeus. Vaikka huomattavia muutoksia kirjaan nähden on paljolti (esim. tapahtumapaikka on siiretty Englannin rannikolta Mallorcalle, puolet henkilöistä on poistettu ja heidän nimiään on muutettu) elokuva on silti viihdyttävä loistavan näyttelijäkaartin ja […]

Arvosteltu: 11.04.2008

Kommentit & Pisteytykset

dbgirl

Alkuun hieman tylsähkö (joskaan ei huono) Poirot-filmatisointi, mutta puolessavälissä tämä paranee aivan selvästi. Jo alussa hahmot on pohjustettu kunnolla joten mitäpä sitä muuta kuin nauttimaan rikoksenratkaisusta auringon ja Poirotin kera!

Mallorcan aurinko yhdistettynä englantilaiseen jäyhyyteen ja kieroiluun, viihdyttävään sanailuun ja hyvään näyttelijöiden työskentelyyn oli nautittavaa katseltavaa. Lempikohtaukseni oli se jossa eräs mies kertoi mahdollisimman pitkän ja kaunopuheisen selityksen sille, miksi hänellä ei ole alibia. Se oli leffan ehdoton valopilkku ja sai minut todella hyvälle tuulelle.

Näyttelijöistä pidin eniten Diana Riggistä ja Maggie Smithistä. Oli muuten käsittääkseni eka kerta kun näin hänet nuorempana ja olikin mielenkiintoista nähdä millainen hän oli ennen Harry Pottereita! Peter Ustinov (Poirot) oli minulle uusi tuttavuus. Hän oli hieman outo aluksi, mutta kun päästiin rikoksen ratkaisemiseen ja sen kertomiseen, hän vakuutti minut kyllä silloin.

Ihan viihdyttävä, kesäinen rikosleffa.

Vilperi
sulo