Yleissivistyksen nimissä olisi suotavaa katsoa tämä edes kerran elämänsä aikana.

29.12.2003 14:11

Alkuperäinen nimi:JFK
Valmistusvuosi:1991

Garrison (Costner) on piirisyyttäjä, hänelle kuten monella muullakin on mielessä, että tappoiko Lee Harvey Oswald Kennedyn yksin. Silminnäkijöiden mukaan laukaukset tulivat useasta erisuunnasta, mutta kuka heitä nyt kuunteleejos vastassa maailman mahtavimman valtion päämiehet. Garrison näyttää oikeussalissa, miten tarvitaan luoti, joka osaa itse kiertää mielensä mukaan ilmansuunnasta toiseen. Häntä ei uskota ja tuleekin mieleen, että USA:n johdossa on todella mätää porukkaa. Murhasta jotain tietävät kuolevat sattumalta syöpään yms.

Leffan huonoihin puoliin kuuluu sen pituus, joka vaivaa sen takia, että koko leffan ajan tarvii seurata herkeämättä, ettei juoni pääsee lipsumaan ohi. Tätä elokuvaa ei missään nimessä kannata katsoa väsyneenä, vaan kannattaa olla olla valmistautuneena historialliseen oppituntiin, sillä elokuva käsittelee realistisia asioita ja kyseessähän on tositapahtumiin perustuva elokuva.

Mukana paljon tunnetuja näyttelijöitä kuten: Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Kevin Bacon, Joe Pesci ja Donald Sutherland. Näistä herroista pienimmän ja mielenkiintoisimman roolin tekee veteraani Donald Sutherland, joka kertoo salaista tietoa Kennedyn murhasta. Kevin Costner ei mitenkään loista roolissaan, vaan on aivan normaali. Joe Pesci on taas raivoava pikkumies.

Leffa ei nyt kuitenkaan yllä niihin mittoihin mitä olisi saavutettu pituutta hieman karsimalla, mutta yleissivistyksen nimissä olisi suotavaa katsoa tämä edes kerran elämänsä aikana. Elokuva antaa paljon ajateltavaa, niin myös realistisen katsauksen Amerikan historian suurimpaan mysteeriin.

Nimimerkki: Viisas

Arvosteltu: 29.12.2003