Tyylikäs Yakuza-elokuva, jossa yhdistyy sekä visuaalinen ilme että synkkyys luoden siitä yhden hienoimmista Yakuza-elokuvista.

22.1.2004 20:29

Alkuperäinen nimi:ゴニン
Valmistusvuosi:1995

Olin tutustunut Takashi Ishiin ohjaustöihin ainoastaan Freezerin myötä, joten päätin katsastaa ukon Yakuza-kuvauksia joista ensimmäisenä katsoin Gonin. Gonin kertoo viidestä miehestä, jotka ryöstävät Yakuzoilta ison kasan rahaa. Yakuzat eivät tietenkään katso tilannetta läpi sormin vaan palkkaavat Takashi Kitanon näyttelemän yksisilmäisen ammattitappajan tappamaan nuo viisi ryöstäjää.

Takashi Ishii ei tee juonellisesti merkittävää elokuvaa mutta sisällöltään se on loistoluokkaa. Ishii kuvaa synkästi sekä visuaalisesti maailmaa yhdistäen myös japanilaisia perinteitä, kuten kasvojen menetys. Yksi ryöstäjistä on saanut potkut työstään, eikä tämän takia uskalla näyttäytyä kotonaan peläten kasvojensa menetystä.

Kuten useimmat Gonin elokuvan kannet mainostavatkin Takeshi Kitanon nimeä, ei hän ole pääosissa. Kitano esiintyy noin 20 minuutin verran elokuvan aikana mutta rooli on tuttua Kitanoa, joka yksistään antaa syyn katsoa elokuvan.

Elokuva on puhuttanut väkivallallaan, joka ihmetyttää minua. Toki väkivaltaa löytyy mutta kun sitä alkaa vertailemaan muuhun Japanilaiseen tarjontaan, ei Gonin eroa mitenkään. Kitanon elokuvassakin löytyy enemmän väkivaltaa kuin Ishiin Gonissa.

Ishiin Gonin on tyylikäs Yakuza-elokuva, jossa yhdistyy sekä visuaalinen ilme että synkkyys luoden siitä yhden hienoimmista Yakuza-elokuvista.

The Ocean Shoren dvd-julkaisu ei taaskaan ole sieltä parhaimmasta päästä. Kuvanlaatu näyttää yllättävän paljon vhs-laadulta, jonka äänetkään eivät tuo dvd-ominaisuuksien parhaita puolia esiin. Enkkutekstit on typerästi poltettu kuvaan, joka on myöskin yksi typerimmistä teoksista. Mutta hyvä huomio on se, että Goninista ei tunnut saavan mistään kunnollista julkaisua.

Arvosteltu: 22.01.2004