Runsaista kliseistä ja pitkäveteisyydestä huolimatta Conan Barbaari on loistava seikkailuelokuva.

12.11.2012 00:49

Alkuperäinen nimi:Conan the Barbarian
Valmistusvuosi:1982

Arnold Schwarzenegger on Conan tässä Robert E. Howardin suosittuun fantasiahahmoon perustuvassa seikkailuelokuvassa. Elokuva alkaa, kun suuri joukko ryösteleviä barbaareja saapuu soturipäälikkönsä Thulsa Doomin (James Earl Jones) kanssa nuoren Conanin (Jorge Sanz) kotikylään tappaen kylän asukkaat mukaanlukien Conanin vanhemmat. Conan ja muut lapset sen sijaan myydään orjiksi pohjoiseen, jossa heidät koulutetaan gladiaattoreiksi viihdyttämään ihmisiä. Hyvin ansaitulla työllä varttunut Conan pääsee vapaaksi ja kosto mielessään hän lähtee etsimään Doomia matkaseuranaan viekas varas Subotai (Gerry Lopez) ja kaunis soturiprinsessa Valeria (Sandalh Bergman).

Olin pantannut tätä Arskan läpimurtoelokuvaa vaikka kuinka kauan, mutta nyt viimein se tuli katsottua ja täytyy sanoa, että Conan Barbaari oli melko positiivinen yllätys. Varsinkin sen arvosteluihin nähden, jotka olivat suurimmalta osaltaan melko ristiriitaisia. Itse en myöskään tältä elokuvalta paljoa odottanut, sillä harvemmin Arskaa on missään miekanheiluttelijan roolissa totuttu näkemään.

Juonellisesti elokuva ei mikään kovin omaperäinen ole, vaan ihan tavallinen yhden miehen kostotarina paikoittaisella pitkäveteisyydellä ja runsailla kliseillä. Arskakaan ei tässä mitenkään näyttelijätaidoillaan loista, mutta olemuksellaan ja ulkonäöllään kyllä. Hän on kuin valettu tähän rooliin. Hänen järkälemäinen olemuksensa tuo paljon tittyä tunnelmaa tähän elokuvaan ja saa unohtamaan kaikki sen kliseet.

Taistelukohtaukset ovat verisiä ja brutaaleja niin kuin tunnelmaan sopii, mutta niitä on loppujen lopuksi harmillisen vähän. Seksiä ja tissejä elokuvassa on K-15 ikärajan edestä taas ihan tarpeeksi. Olisihan tarinaltakin voinut loppujen lopuksi odottaa enemmän, olihan sen käsikirjoittajana kuitenkin häärinyt kovan luokan ohjaaja Oliver Stone. Pieni miinus tarinan taso kyllä vain on, kun melkeinpä kaikki muu elokuvassa on kohdallaan.

Juonen runsaista kliseistä ja pitkäveteisyydestä huolimatta Conan Barbaari on loistava seikkailuelokuva ja hyvä filmatisointi lyömättömästä sankarista Conanista, joka on yksi niistä rooleista, mistä Arska muistetaan.

Arvosteltu: 12.11.2012