Pisteet hyvistä näyttelijöistä.

22.4.2006 22:30

Peter Banning on tylsä aikuinen. Hänellä on kaksi lasta, joiden kanssa hän ei ehdi viettää aikaa, sillä työ vie kaiken ajan. Peter ei muista, minkälaista oli olla lapsi, niinpä hän keskittyy aikuisena olemiseen. Lisäksi Peter pelkää korkeita paikkoja ja hänen paras kaverinsa on matkapuhelin. Joulun aika koittaa ja Peter lentää perheensä kanssa sukuloimaan. Matkan päätarkoitus on kuitenkin Peterin bisnekset. Kun Peter on vaimonsa kanssa suuressa juhlassa, niin kapteeni Koukku vie heidän kakarat. Julia Robertsin esittämä keiju vie Peterin Mikä-mikä-maahan ja totuus selviää. Peter onkin aikuiseksi kasvanut Peter Pan. Hänen täytyy opetella taas maan tavoille ja pelastaa lapsensa.

Lapsuuden suosikkini Hook – Kapteeni Koukku kertoo aikuisen Peter Panin tarinan hauskasti. Huumoria on sopivasti mukana, mutta myös jännitystä ja seikkailua löytyy. John Williamsin mahtipontiset musiikit räyhäävät taustalla, kun ruudulla koikkelehtii Robin Williams vihreässä asussaan. Huumoripuoli kolahtaa vieläkin kovaa ja seikkailuhenki jaksaa pitää yhä yhtä kovaa otteessaan kuin vekarana, mutta viimeisen puolituntisen siirappisuus ällöttää. Siihen asti Hook on mainiota viihdettä, mutta ohjaaja Spielberg painaa jarrukytkintä ikävästi loppuhuipennuksen aikana ja valuttaa kaapin pohjalta löytämänsä ylimääräiset siirapit maustamaan elokuvaansa. Sanomaa löytyy lapsuuden hienoudesta ja elämästä kaiken irti ottamisesta, mutta Spielberg painaa alleviivaavaa kynää niin kovaa, että terä meinaa katketa.

Ohjaus on muuten ihan toimivaa. Ohjaaja pelaa tyylilleen uskollisesti varjoja ja peilejä käyttäen. Jälleen kerran ohjaaja alkaa nössöilemään lopussa. Lastenleffa on toki kyseessä, mutta lapsikatsojiakin nyt hieman aliarvioidaan (minä olin kyllä tyhmä pentu, kun en silloin tätä älynnyt). Lopputuloksena on keskitason tavaraa, jolla olisi ollut mahdollisuudet paljon suurempaankin. Vanhan sadun uusi sovitus on mielenkiintoinen idea, josta on puristettu kyllä tarpeeksi irti, mutta väärällä tavalla.

Pisteet hyvistä näyttelijöistä. Robin Williams on kyllä hyvä näyttelijä, joka omistautuu roolihahmolleen aina täysillä. Sympaattisen energinen roolisuoritus Williamsilta jälleen kerran. Dustin Hoffman on loistava kapteeni Koukku ja hänen apulaisenaan nähtävä Bob Hoskins on taitava koomikko, joka tuo hymyn huulille kaikissa kohtauksissaan. Julia Roberts on Helinä-keijuna tyylilleen uskollisesti ärsyttävä.

Arvosteltu: 22.04.2006