Pirun hyvä elokuva

9.9.2003 19:23

Alkuperäinen nimi:The Deer Hunter
Valmistusvuosi:1978

Enpä ole ennen tutustunut Kauriinmetsästäjään kuin nyt. Monelta suunnalta on kehuttu, joten piti tutustua ja katsastaa ja pakko sanoa, että pirun hyvä elokuva olikin. Ei turhaan ole kehuttu.

Elokuva on jaettu kolmeen osaan: alkuesittelyyn, sotaan ja sodan jälkeiseen elämään. Itse alkuesittelyllä on tunnin verran pituutta, jossa esitellään kaikki henkilöt prikulleen niin hyvin, että tietää lähes kaiken heistä. Toisella osalla eli itse sodalla on noin puolen tunnin verran pituutta mutta sitä enemmän tavaraa. Venäläinen ruletti jäi päähän sellaisella voimalla, johon vain mm. Kummisetä ja Scarface ovat tehneet omilla kohtauksillaan. Pienessä ajassa sotaosa teki selväksi, että sota on helvetti maan päällä. Ei mitään kaunistelua tai ylipatrioottista toimintaa, vaan helvetti maan päällä. Viimeinen osa kuvaa Vietnamin sodan jälkeistä elämää, joka selvittää millaisia traumoja voi saada. Yksi hepuista mieltyi venäläiseen rulettiin, että jäi pelaamaan sitä. Ei mitään kaunista elämistä.

Entäpäs Kauriinmetsästäjän näyttelijätyö? Sanoinkuvaamattoman loistavaa. Robert De Niro, Christopher Walken, John Cazale ja Meryl Streep hoitavat kaikki pisteet kotiin. Tässä elokuvassa kaikki toimii: näyttelytyö, ohjaus, käsikirjoitus ja musiikki on kaunista kuunneltavaa. Mutta pakko on nalkuttaa kestosta. Kolme tuntia on tällä kertaa hieman liian pitkä, mutta se ei pisteitä vähennä kuin korkeintaan puoli pistettä.

Kauriinmetsästäjä nappasi paikan minun klassikkoelokuvien paikalle, hyvä suoritus, kun kaikkea en hyväksy klassikoksi. Pituutta liika tai ei, Kauriinmetsästäjä on hyvä elokuva…muuta ei voi sanoa.

Arvosteltu: 09.09.2003