perinteistä 80-luvun kauhua, joka on aina turhan ennalta arvattavaa

8.2.2005 19:19

Alkuperäinen nimi:The Blob
Valmistusvuosi:1988

Rauhallinen lokakuu päivä Abbevillen pikukaupungissa, Lousianassa. Nuoret pelaavat jenkkifutista, pelehtivät toistensa kanssa ja vanhemmat harmittelevat, että kylässä ei koskaan tapahdu mitään. Tapahtumaa riittääkin sitten kaikille, kun taivaalta saapuu eräänä yönä jotain, mikä ei välttämättä ole ihan tältä planeetalta kotoisin.

Blob – valuva kuolema ei ole niitä eniten massasta erottuvia kauhu-elokuvia. Vaikkei tarina kaiken tuhoavasta limakasasta ole niitä kaikkein omaperäisempiä, ovat kliseet tässäkin elokuvassa hyvin hallussa. Mukana on tietenkin teinien kolmiodraama, nipottavia vanhempia, kieroja tiedemiehiä ja tietysti se alati pulaan joutuva pikkuveli. Näyttelijöiden kelvolliset suoritukset eivät tee elokuvasta kelvollista.

The Blob on siis uudelleen versiointi jo vuonna 1958 ilmestyneestä saman nimisestä elokuvasta. Siihen verrattuna vuoden 1988 versiossa on paljonkin hyviä asioita: näyttelijät ovat kelvollisia ja erikoistehosteet eivät saa katsojaa nauramaan. Toisaalta elokuvan itse idea on typerä, eikä siinä ole varsinaisesti mitään huipennusta, kaikki pysähtyy kuin seinään. Kerrontaa olisi siis voinut harjoittaa suuremmassa mittakaavassa.

The Blob on perinteistä 80-luvun kauhua, joka on aina turhan ennalta arvattavaa. Toivottavasti tänä vuonna ilmestyvä toinen uusintaversio onnistuu paremmin.

nimimerkki: Warrior Of The World

Arvosteltu: 08.02.2005