Mitä voisi toimintaelokuvalta enempää toivoa.

7.7.2003 21:46

Alkuperäinen nimi:The Terminator
Valmistusvuosi:1984

Vuonna 1984 ilmestyi kaikkien aikojen paras toimintaelokuva, The Terminator. Pienestä budjetista huolimatta elokuvan erikoistehosteet jaksavat vieläkin miellyttää silmää. Elokuvan ohjaajana hääri mies Titanicin takaa eli James Cameron.

Vuonna 2029 koneet hallitsevat maata ja heidän tarkoitus on tuhota ihmiskunnan viimeiset taistelijat. Mutta viimeistä taistelua ei käydä ihmisten ja koneiden välillä tulevaisuudessa vaan menneisyydessä. Koneet lähettävät menneisyyteen ihmisen näköisen kyborgin, Terminaattorin (Arnold Schwarzenegger). Terminaattori ei nuku, syö, kärsi kivusta eikä sille ole tunteita. Hän ainoastaan pyrkii toteuttamaan tehtävänsä: hänen pitää tappaa Sarah Connor (Linda Hamilton), jonka tulevaisuuden lapsi on ihmiskunnan ainoa toivo koneita vastaan. Kuitenkin viimeiset taistelijat lähettävät Kyle Reesen (Michael Biehn) suojelemaan Sarah Connoria, mutta Reese on vain ihminen ja Terminaattori on robotti. Miten käy selviääkö Reese tehtävästään vai onnistuuko Terminaattori.

Arnold Schwarzenegger (Predator, Total Recall) on kuin luotu Terminaattorin rooliin ja vielä kun roolissa ei tarvitse kuin puhua pari kertaa. Schwarzeneggerille jää vain näyttää kylmältä kyborgimurhaajalta ja sehän onnistuu häneltä. Kukaan ei voi syrjäyttää Iso-Arskaa toimintaelokuvien ykköspaikalta Bruce Willisin jälkeen. Mutta alun perin Schwarzeneggeriä ei suunniteltu Terminaattorin rooliin, vaan ihmiskunnan suojelijan Kyle Reesen rooliin, mutta onneksi näin ei käynyt. Mutta ei se mitään, kun miettii ketä suunniteltiin Terminaattorin rooliin. Alun perin O.J. Simpson olisi esittänyt Terminaattoria!!! Ei voi kuin ajatella miten siinä olisi käynyt, mutta onneksi voi vain ajatella ja eikä nähdä.

Linda Hamiltonin rooli Sarah Connorina on kohtalainen, mutta kuitenkin hän sen hyvin suorittaa. Hän ei ole mikään erikoinen näyttelijä, mutta kiinnostava. Ja viimeisenä muttei huonoimpana: Michael Biehn on elokuvan toiseksi paras hahmo Terminaattorin jälkeen. Biehnin suoritus on uskottava ja todella uskoo, että hän on tulevaisuudesta.

Elokuvan ohjaaja James Cameron (Aliens, Titanic) loi meille uuden vihollisen, kyborgirobortin nimeltä Terminaattori. Ja olemme saaneet ihastella sitä jo kahdessa elokuvassa ja kolmas on jo tulossa.

Mitä voisi toimintaelokuvalta enempää toivoa kuin paljon toimintaa, superroiston, suojelijan, jonka tehtävä on suojella naista, jota superroisto yrittää tappaa, hiukan romantiikkaa mukaan ja kasarityylistä mustaa meininkiä. Ja tätä Terminaattori tarjoaa. Terminaattori on kasarielokuvien tukipylväs. Suosittelen toimintaelokuvien ystäville samoin kuin Arska faneille.

Arvosteltu: 07.07.2003