Mielenkiintoinen, realistinen ja näyttävä sotakuvaus

20.9.2003 10:35

Alkuperäinen nimi:The Longest Day
Valmistusvuosi:1962

Normandian maihinoususta puhuttaessa kaikille tulee tietysti mieleen Pelastakaa sotamies Ryan. Mutta kesäkuun kuudennen tapahtumia käsiteltiin jo 60-luvulla kolmen ohjaajan yhteistyönä. Mutta asiaan, Atlantin valli murtuu käsittelee edellämainittua liittoutuneiden hyökäystä Ranskaan johon osallistui lähes kaikki mahdollinen sotakoneisto hävittäjistä tankkeihin.

Elokuva on iästään huolimatta näyttävä (vaikkakin mustavalkoinen) ja voittikin ansaitusti parhaan kuvauksen ja parhaiden erikoisefektien Oscarin. Leffa kuvaa sotaa neljästä eri näkökulmasta, jenkit, britit, saksalaiset ja ranskalaiset ja jokaisen osapuolen esittäjät puhuvat omaa äidinkieltään mikä tekee leffasta entistäkin realistisemman. Ja vielä mainintana että kuvauspaikat esim; Omaha beach ovat aitoja ja alkuperäisiä taistelupaikkoja.

Leffan laaja näyttelijäkaarti hoitaa hommansa kunnialla. Leffassa ei ole varsinaista päähenkilöä mutta tunnettuja kasvoja näkee paljon mm: John Wayne jenkkien everstinä, Robert Mitchum sikaria imeskelevänä kenraalina, Sean Connery Breniä kantavana brittisotilaana ja Henry Fonda oli muistaakseni brittien iskuryhmän johtaja. Ohessa oli vain pieni osa laajasta näyttelijäkaartista josta kaikkia ei voi muistaa millään.

Lopputiivistyksenä voisi sanoa että Atlantin valli murtuu on mielenkiintoinen, realistinen ja näyttävä sotakuvaus kultaiselta 60-luvulta. Alkulässytystä oli ehkä hivenen liikaa mutta ei se pisteitä paljon laske. Jos luulette nähneenne kaikki parhaat sotaelokuvat mutta ette ole nähneet tätä niin nyt on jo korkea aika harkita vakavasti katsomista sillä jos kaipaatte hyvää sotaleffaa niin tässä semmoinen olis. DVD julkaisukin on hyvää laatua ja hintakaan ei ole päätä huimavaa. Suosittelen lämpimästi kaikille.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 20.09.2003