Hyvää ajankulua ja parempi kuin moni ”oikea” elokuva

6.12.2003 21:42

Wendy on lontoolaisperheen sisarusparvesta vanhin ja hän kertoo pikkuveljilleen jatkuvasti tarinoista mahtavasta Peter Panista, joka asuu Mikä-mikä-maassa ja joutuu siellä erilaisiin seikkailuihin. Eräänä päivänä Pan saapuukin lentämällä sisarusten huoneeseen ja houkuttelee lapset mukaansa Mikä-mikä-maahan.

Mikä-mikä-maassa kukaan ei vanhene, eikä sinne enää aikuisena pääsekään. Lasten saapuminen Mikä-mikä-maahan ei kuitenkaan suju aivan vaivattomasti, koska Wendy herättää kaikissa muissa maan naispuolisissa asukkaissa mustasukkaisuuden tunteita. Pan on selvästikin tyttöjen mieleen.

Panilla on Mikä-mikä-maassa myös vihollinen, merirosvo nimeltään Kapteeni Koukku. Panilla ja Koukulla on ollut aikaisempia yhteenottoja ja Koukku vannoo kostoa Panille ja tämän miehille. Koukkkua puolestaan jahtaa nälkäinen krokotiili joka tikittää kulkiessaan…

Nämä vanhat Disneyn klassikkopiirretyt ovat hyvää ajankulua ja parempia kuin monet ”oikeat” elokuvat. Peter Pan tarjoaa varsinkin perheen nuorimmille vesseleille runsaasti jännitystä ja seikkailua huumoria unohtamatta. Vanhemmankin yleisön kannattaisi minun mielestäni katsoa tämä ja muistella samalla omia lapsuusvuosia. Ikäähän ei määritellä elinvuosilla vaan mielentilalla. Itse kullekin tekee välillä hyvää heittäytyä hetkeksi lasten maailmaan.

Arvosteltu: 06.12.2003