Elokuva perustuu enemmän henkilöhahmoihin kuin taisteluihin.

26.8.2004 23:02

Alkuperäinen nimi:修羅雪姫
Valmistusvuosi:1973

Yukin (Meiko Kaji) tulevaisuus oli jo päätetty ennen hänen syntymäänsä. Hän on syntynyt tähän maailmaan kostonvälikappaleena, hänen äitinsä ja perheen kunniaksi. Ennen Yukin syntymää hänen äitinsä, Sayo, raiskataan ja hänen aviomies murhataan neljän miehen toimesta. Sayo ehtii murhata yhden heistä, mutta joutuu vankilaan. Siellä hän vikittelee miehiä tullakseen raskaaksi, saadakseen kostonvälikappaleen. Lopulta hän tulee raskaaksi ja synnyttää Yukin, mutta kuolee pian tämän jälkeen. Sayon viimeiseksi sanoiksi jää, että Yuki kasvatettaisiin taistelijaksi, koston välikappaleeksi, joka kostaisi kolmelle jääneelle miehellä perheensä puolesta. Yuki kasvatetaan läpi ikänsä taistelijaksi, joka ei pelkää tai välitä mistään ja ainoastaan ajattelee kostoa.

Kostoteema on ollut samurai-elokuvien kuvatuimpia teemoja, mutta kaikki näkemäni japanilaiset kosto-samurai-elokuvat ovat olleet hyvin erilaisia toisiinsa nähden. Lady Snowblood eroaa tietenkin jo siinä, että päähenkilö, kostaja, on nainen, mutta elokuva myös eroaa tyylissä. Lady Snowblood on kuvattu eri lukuihin ja toisin kuin muut genrensä elokuvat, Lady Snowblood perustuu enemmän henkilöhahmoihin kuin taisteluihin. Toki elokuvasta löytyy miekkataistelukohtauksia ja verta lentää, mutta se ei ole Lady Snowbloodin pääasia, vaan Yukin hahmon kuvaus.

On mahdotonta puhua Lady Snowbloodista ilman, että sitä yhdistettäisiin Quentin Tarantinon Kill Billiin, kun vertaukset ovat niin ilmiselviä. Yukin hahmo on kuin O-Ren Ishiin hahmo ja Meiko Kajin itsensä laulama kaunis Flower of Carnage kappale löytyy niin tästä elokuvasta kuin Kill Billistä. Mutta toisin kuin luullaan, lumimaisema tai naiskosto ei ole alun perin otettu Lady Snowbloodista. Itse asiassa samat teemat löytyvät vuotta aiemmin ilmestyneestä Hong Kongilaisesta Intimate Confessions Of A Chinese Courtesan –elokuvasta, mutta Lady Snowbloodista teemat on käytetty paremmin.

Lady Snowblood on hieno samuraikostoelokuva, mutta itse toimintaa etsivien kannattaisi mieluummin suunnata katseensa esimerkiksi Lone Wolf and Cub –sarjaan, nimittäin Lady Snowblood ei ole kuin Kill Bill. Tässä elokuvassa ei tapeta satoja ihmisiä tai leikitä miekalla. Lady Snowblood on kostodraamatarina ilman (turhia?) taisteluja.

Arvosteltu: 26.08.2004