Elokuva, jonka aikana saa nauraa vielä monen katselukerran jälkeen.

23.12.2005 21:23

Alkuperäinen nimi:BASEketball
Valmistusvuosi:1998

Tulipas naurettua! Sekopallo kertoo kahdesta totaaliluuserista, Joe Cooper ja Goug Reme, jotka eivät koita tavoitella elämässään mitään. Ainoa asia mitä he osaavat tehdä on heittää palloa koriin (juokseminen ja kikkailu kun ovat niin yliarvostettuja). Eräänä päivänä (itse asiassa iltana) he kehittelevät vahingossa kokonaan uudenlaisen pelin, BASEketballin. Ennen kuin pojat huomaavatkaan ovat he matkalla maineeseen BASEketballin suosion myötä. Huipulla tuulee ja kusi nousee päähän. Parhaiden kaverusten välejä kiristää maineen ja mammonan lisäksi ihastus samaan naiseen.

BASEketball on elokuva, jonka aikana saa nauraa vielä monen katselukerran jälkeen. Se on laatuviihdettä höystettynä Trey Parkerilla ja Matt Stonella, South Parkin luojilla. Parker ja Stone vetävät roolinsa aivan oikealla asenteella: energisesti ylinäyttelemällä. Ja tämähän toimii. Huippuhauskan sarjan luoneet nerot istuvat rooleihinsa paremmin kuin hyvin. Eikä sovi unohtaa Parkerin ja Stonen hyvää kaveria, Dian Bacharia, joka vetää ehkä jopa pisimmän korren näyttelijöistä. Kumma ettei tästäkään näyttelijästä ole hirveesti kuultu. Tämä todella hyvä komedianäyttelijä vakuutti minut erityisesti Parkerin ohjaamassa, aivan tajuttoman loistavassa, Orgazmossa.

Ohjaajana häärää pitkänlinjan komedia ohjaaja David Zucker, mies mm. elokuvien Hei, me lennetään ja Mies & alaston ase takaa. Zucker ohjaa elokuvan vuosien tuomalla kokemuksella ja varmuudella. On tämä huomattavasti parempi kuin miehen uusin leffa, Scary Movie 3, jolle on tulossa taas jatkoa. Zuckerhan on tunnettu konekivääri-huumoristaan eli elokuvassa lentää koko ajan läppä. Välillä ammutaan ohi, mutta enimmäkseen tulee osumia. Elokuvaan liittyy hassu yhteensattuma. Zucker ohjasi vuonna 1993 leffan nimeltä For Goodness Sake, jolle Parker ohjasi jatko-osan vuonna 1996. Olisi mielenkiintoista nähdä nämä kummatkin filmit.

BASEketball on erinomaista viihdettä. Olen katsonut elokuvan pari kertaa kun on ollut todella huono päivä ja se on saanut minut oikeasti paremmalle tuulelle. Täytyy omata tietynlainen huumorintaju jos aikoo nauttia tästä elokuvasta. Täytyy osata sietää Zuckerin tyyliä vitsailla koko ajan. Täytyy osata sietää Parkerin, Stonen ja Bacharin mainioita roolisuorituksia ja täytyy osata sietää pissa-kakka-huumoria. Jos sietää näitä asioita, tulee nauttimaan BASEketballista hyvin paljon.

nimimerkki: Daniel Baldwin

Arvosteltu: 23.12.2005