Tenet: Christopher Nolanin uutuuden kohdalla ei näytä hyvältä

14.7.2020 14:30

Huippuohjaaja Christopher Nolanin uutta jännityselokuvaa on odotettu monella taholla kovasti, mutta jo itse leffan odotuksesta on muodostumassa kohtalaisen jännittävää. Nolanin Tenetin piti olla ”se elokuva”, mikä houkuttelisi yleisömassat takaisin elokuvateattereihin keväästä asti voimassa olleiden koronavirussulkujen ja -rajoitusten jälkeen. Vaikka mm. Suomessa sulkuja on viime aikoina purettu ja rajoituksia löysätty, Tenet antaa odottaa itseään.

Tenetin piti saapua ensi-iltaan tässä kuussa – ensin puolikuusta, sitten aivan heinäkuun viimeisellä viikolla. Nolan on erittäin tiukkana sen suhteen, että elokuva saa ensi-iltansa juuri valkokankailla. Niinpä toisin kuin muutamien muiden uutuusleffojen kohdalla on nyt käynyt, Tenet ei tule suurella todennäköisyydellä ensin julki missään suoratoistopalvelussa. Nolan suosii elokuvissaan filmin käyttöä ja haluaa, että ne koetaan suurelta kankaalta.

Viimeisimmän tiedon mukaan Tenet olisi tulossa maailman ensi-iltaan elokuun 12. päivänä, ja tämä tieto on myös painettu rainan uusimpiin julisteisiin. Harmi kyllä Yhdysvalloissa, mikä pitkälti määrää julkaisutahtia myös muualla maailmassa, koronavirustartunnat ja -kuolemat ovat jälleen kasvaneet siinä määrin, että esim. Kaliforniassa on päätetty ottaa uudelleen käyttöön jo kertaalleen purettuja rajoituksia.

Terveysriskien takia Tenetin elokuinen ensi-iltapäivä näyttääkin siirtyvän edelleen. Työkseen elokuvien menestystä arvioiva Eric Handler kommentoi Cinemablendille, että leffateattereiden avautuminen [Suomea isommalla markkina-alueella] laajalti ennen syyskuuta olisi hyvin yllättävää. Joskin myös syyskuu on hänen arvionsa mukaan vielä epävarma ajankohta. Näin ollen Tenetiä saatetaan joutua odottamaan jopa ensi vuoteen.

Lähteet: Collider, Cinemablend, IS

Kuva: Warner Bros./Tenet, 2020