Monesti palkittu huippukuvaaja haluaisi muutoksen leffantekoon

Mm. 007 Skyfallin ja Blade Runner 2049:n kuvaajana tunnettu Roger Deakins on avautunut asiasta, joka on vaivannut häntä elokuvanteossa pitkään. Deakinsin mielestä elokuvien nykyisessä tavassa on kehittämistä.

14 Oscar-ehdokkuutta ja mm. neljä BAFTA-voittoa urallaan saanut huippukuvaaja moittii tuoreessa haastattelussaan sitä, kuinka kuvaajan palveluksia käytetään.

- Sinulla on yksi silmäpari luomassa tietynlaisen valon ja värimaailman kuvaan ja sitten joku toinen tulee hänen tilalleen. On kuin siinä olisi kaksi taidemaalaria, Jackson Pollock lisäämässä omiaan Turnerin maalaukseen. Eihän se voi toimia? Vaikka ovathan molemmat teknisesti oivia taiteilijoita, Deakins kuvailee ja harmittelee sitä, ettei elokuvan kuvaaja pääse usein vaikuttamaan visuaalisten efektien tekemiseen.

Deakins kehaisee, että hän itse on ollut onnekas ja päässyt sanomaan mielipiteensä esim. Blade Runner 2049:n visuaalisten efektien osalta. Mutta monesti kuvaajia ei hänen mukaansa kuulla elokuvanteossa varsinaisen kuvausurakan jälkeen siitä, mitä ajatuksia heillä on ollut kohtauksen valoista. Niinpä visuaalisista efekteistä vastaavat henkilöt eivät välttämättä ymmärrä, mitä kuvaajalla on ollut mielessään ja tämä heijastuu lopputulokseen.

Lähde: IndieWire

Kuva: Sony/Blade Runner 2049, 2017

R. Isoviita 17.09.2019 klo 14:18

Netflix perui Oscar-palkitun ohjaajan leffan – kuvausten piti alkaa ensi viikolla

Leffan oli tarkoitus perustua menestyskirjailija Knausgårdin elämään.

Jeremy Renner vastasi julkisuudessa esitettyihin koviin väittämiin

Näyttelijä on ollut ison ryöpytyksen keskellä.

The Batman: tämä leffasta tiedetään nyt

Kissanaisen näyttelijä on myös valittu.

Russell Crowe yliluonnolliseen jännitysleffaan

Luvassa pelon väristyksiä.