Monesti palkittu huippukuvaaja haluaisi muutoksen leffantekoon

Mm. 007 Skyfallin ja Blade Runner 2049:n kuvaajana tunnettu Roger Deakins on avautunut asiasta, joka on vaivannut häntä elokuvanteossa pitkään. Deakinsin mielestä elokuvien nykyisessä tavassa on kehittämistä.

14 Oscar-ehdokkuutta ja mm. neljä BAFTA-voittoa urallaan saanut huippukuvaaja moittii tuoreessa haastattelussaan sitä, kuinka kuvaajan palveluksia käytetään.

- Sinulla on yksi silmäpari luomassa tietynlaisen valon ja värimaailman kuvaan ja sitten joku toinen tulee hänen tilalleen. On kuin siinä olisi kaksi taidemaalaria, Jackson Pollock lisäämässä omiaan Turnerin maalaukseen. Eihän se voi toimia? Vaikka ovathan molemmat teknisesti oivia taiteilijoita, Deakins kuvailee ja harmittelee sitä, ettei elokuvan kuvaaja pääse usein vaikuttamaan visuaalisten efektien tekemiseen.

Deakins kehaisee, että hän itse on ollut onnekas ja päässyt sanomaan mielipiteensä esim. Blade Runner 2049:n visuaalisten efektien osalta. Mutta monesti kuvaajia ei hänen mukaansa kuulla elokuvanteossa varsinaisen kuvausurakan jälkeen siitä, mitä ajatuksia heillä on ollut kohtauksen valoista. Niinpä visuaalisista efekteistä vastaavat henkilöt eivät välttämättä ymmärrä, mitä kuvaajalla on ollut mielessään ja tämä heijastuu lopputulokseen.

Lähde: IndieWire

Kuva: Sony/Blade Runner 2049, 2017

R. Isoviita 17.09.2019 klo 14:18

Zack Snyder selittää katsojia ärsyttäneen seikan Batmanin ja Teräsmiehen kohtaamisesta

Asia ei ole ehkä niin yksinkertainen kuin kuvittelit.

Legendaarinen ohjaaja julkaisi toteutumattoman unelmaleffansa käsikirjoituksen

Spike Lee vakuuttaa, että tykästyt tekstiin, vaikket olisi lajin fani.

Ihmeotukset -leffasarjan näyttelijä vihjaili tulevasta

Jatkoa saadaan kuitenkin odotella vielä.

Tästä syystä DC-ohjaaja hylkäsi Marvel-leffan

Ohjaaja Patty Jenkinsin Wonder Woman sai laajalti hyvät arvostelut.