Harry Potter joutui pannaan amerikkalaiskoulussa

Harry Potter -elokuvasarjan alkuteokset, J. K. Rowlingin kirjoittamat Potter-kirjat, ovat joutuneet tiukan luupin alle Yhdysvalloissa. Nashvillessä sijaitsevan katolisen koulun johto on päättänyt, ettei Rowlingin velhoromaaneja saa lukea koulussa. Näin ollen niitä ei saa myöskään olla koulun kirjastossa.

Potterin taianomaiset seikkailut ovat pastori Dan Reehilin näkemyksen mukaan vaaraksi. Tennessean-julkaisun kertoman perusteella pastori lähestyi koulun oppilaiden vanhempia viestillä, jossa hän kirjoitti mm. näin:

- Nämä teokset esittävät taikuuden sekä hyvänä että pahana, mikä ei ole totta, vaan itse asiassa ovelaa petosta. Teosten kiroukset ja loitsut ovat todellisia kirouksia ja loitsuja, jotka ihmisten lukemana uhkaavat tuoda pahoja henkiä esiin.

Pastorin kerrotaan olleen yhteydessä useisiin manaajiin sekä Yhdysvalloissa että Roomassa. Nämä ovat suositelleet hänelle Harry Potterin poistamista koulun lukuvalikoimista. Katolisen kirkon virallinen kanta Rowlingin velhokertomukseen ei ole toki näin jämäkkä - se jättää varsinaisen päätäntävallan aiheessa esim. koulujen johdossa oleville.

Lähteet: Tennessean, THR

Kuva: Warner Bros./ Harry Potter ja Feeniksin kilta, 2007

R. Isoviita 02.09.2019 klo 23:15

Ghostbusters: neljäs jengiläinen vahvisti paluunsa

Ernie Hudson on mukana uudessa leffassa.

Deadpool palaa valkokankaille piankin?

Mutta ei omassa elokuvassaan.

Nicolas Cagen ja John Travoltan ysärileffasta uusi versio

Naamat vaihtoon uudestaan.