Batman v Superman -leffasta tulossa toinen versio

25.3.2016 16:15

Vaikka osa ns. tavallisista katsojista onkin suitsuttanut Batman v Superman: Dawn of Justice -supersankarielokuvaa, monille se on ollut myös pettymys. Arvostelusivusto Rotten Tomatoesilla raina on saanut kriitikoilta päälleen niin paljon mätiä tomaatteja, että sen onnistuneisuusprosentti on vajonnut tällä hetkellä lukuun 30/100. Kuten esim. Jarno Väistö kirjoittaa Leffatykin arvostelussaan: ”Kaksi ja puolituntisen keston luulisi riittävän tasapainoisen tarinan kerrontaan vallan mainiosti, mutta sen sijaan olennaisimpien tapahtumien läpi laukataan kiireen vilkkaa, jotta mahdollisimman paljon ehdittäisiin tunkea samaan pakettiin.”

Jopa ohjaaja Zack Snyder on jo kommentoinut elokuvan lähtökohtaa – yli-inhimilliset kyvyt omaavan Teräsmiehen ja upporikkaan Bruce Waynen teknisin vimpaimin varustetun alter ego Batmanin asettamista vastakkain – sanalla ”naurettavaa”. Snyderillä on kuitenkin myös uutisia, jotka saattavat herättää positiivisia odotuksia. Collider-sivustolle antamassaan haastattelussa ohjaaja lupailee supersankarien miettelöstä DVD- ja Blu-ray-levitykseen ns. Ultimate Cut -versiota, jossa syvennetään elokuvan maailmaa ja henkilöiden tarinoita.

Lisämateriaalia on tulossa n. 30 minuutin verran, eli Ultimate Cut kestänee n. kolme tuntia, kun elokuvan nykyinen teatteriversio vaatii katsojia aloilleen kahden ja puolen tunnin ajaksi. Ultimate Cut tullee myös saamaan R-luokituksen, kun leffan teatteriversio on Yhdysvalloissa nyt varustettu vähemmän rajulla ikärajamerkinnällä PG-13.

– [Batmanin ja Teräsmiehen] tarinan ympärillä oli joitain välillisiä asioita, jotka tavallaan päättävät eräitä ajatuskulkuja, joita lyhensimme [teatteriversioon], ja luulen [Ultimate Cutin] sisältävän juuri sitä tavaraa, Snyder kertoo suunnitelmistaan uuden version osalta.

Lähteet: Collider, ScreenRant, Rotten Tomatoes

Kuva: Warner Bros.