Upeasta työstään suitsutettu kuvaaja Roger Deakins suomii vuoden Oscar-ehdokkaiden listaa

12.3.2023 21:27

Alansa huippuihin luettu, välillä jopa huippujen huipuksikin noteerattu kuvaaja Roger Deakins (kuvassa oik.) on avannut sanaisen arkkunsa tämän vuoden Oscar-ehdokkaista. Suomen ajassa ensi yönä järjestettävän gaalan palkintoehdokkaat eivät suoranaisesti ole vakuuttaneet häntä.

Deakinsin näkemys on mielenkiintoinen siksi, että hän on jälleen ehdolla myös itse. Jo aiemmin 14 kertaa ehdokkuuden saanut ja elokuvista Blade Runner 2049 sekä 1917 palkinnon voittanut mestari on tällä kertaa nostettu kisakategoriaan draamaleffalla Valon valtakunta. Deakinsin ohella parhaan kuvauksen palkinnosta kilpailevat James Friend (Länsirintamalta ei mitään uutta), Darius Khondji (Bardo), Mandy Walker (Elvis) ja Florian Hoffmeister (Tár). Mutta Deakins toteaa näin:

– Paras kuvaus ei ole ehdokkaana.

Vaikka esim. osittain australialainen Elvis on näyttävä elämäkertaelokuva, Deakins olisi kaivannut listalle vielä muuta.

– [Tarkoitan] The Batmania. Se on minun näkökulmastani paras työ. Syy, [miksi se puuttuu ehdokkaiden joukosta] on puhdas ylenkatse. Tuossa on vallalla sellainen epäoikeudenmukainen suuntaus vältellä Marvelia ja muita suosittuja [elokuva]universumeita, Deakins harmittelee.

The Batmanin lisäksi hän nostaa vielä esiin toisen kassamagneetin, jonka katsoo jääneen samasta syystä ulos listalta. Se on lentäjä-ässäleffa Top Gun: Maverick.

Lähteet: Deadline, oscars.org

Kuva: Sony/ Blade Runner 2049, 2017