Christopher Nolanin atomipommirainassa räjähdykset eivät ole pelkkää animaatiota

13.12.2022 14:55

Siinä missä Tom Cruise on tullut tunnetuksi hurjista stunteistaan, ohjaaja ja käsikirjoittaja Christopher Nolan on kerryttänyt mainetta muilla näyttävillä tempuilla. Viimeksi Nolan tuhosi kokonaisen lentokoneen saadakseen mahdollisimman autenttiselta näyttävää kuvaa elokuvaansa Tenet. Nyt mies on taas järjestänyt leffaansa jotain poikkeuksellista.

Tosipohjainen tarina J. Robert Oppeneheimerista, fyysikosta, jota on kutsuttu myös atomipommin isäksi, on Nolanin seuraava iso elokuva. Cillian Murphyn (Peaky Blinders) tähdittämän rainan näyttelijälistalla komeilevat myös Robert Downey Jr:n, Gary Oldmanin, Emily Bluntin, Matt Damonin ja Florence Pugh’n nimet. Jos näyttelijäjoukko onkin näyttävä, samaa voi odottaa elokuvan visuaalisesta ilmeestä.

Nolan kertoo Oppenheimerin asettaneen tekijätiimilleen suuria haasteita, mutta hän vaikuttaa tyytyväiseltä tähän asti saavutettuun. Yksi vaikeimmista asioista oli Yhdysvaltain ensimmäisen ydinkokeen jäljentäminen elokuvaan, sillä Nolania ei innostanut kehittää kyseistä Trinity-testiä vain tietokoneanimaationa.

– Otin Andrew Jacksonin, joka vastaa elokuvassa nähtävistä tehosteista, mukaan varhaisessa vaiheessa. Hän tutki, miten voisimme toteuttaa paljon elokuvan visuaalisia elementtejä käytännössä, kvanttidynamiikan ja -fysiikan esittelemisestä itse Trinity-kokeeseen, luodaksemme Los Alamosin tapahtumat uudestaan, poikkeuksellisessa säässä, hyvin ankarissa oloissa. Siinä oli valtavia käytännön haasteita, Nolan paljastaa.

Miltä Nolanin ”ydinkoe” näyttää, se paljastuu ensi vuonna, kun elokuva saa maailmanensi-iltansa kesäkaudella. Ainakin Jackson on aiemmin onnistunut monessa, sillä hän vastasi tehosteista myös Nolanin Tenetissä sekä George Millerin Mad Max: Fury Roadissa.

Lähde: Variety

Kuva: Universal/ Oppenheimer, 2023