Tim Burton kertoi, miksi hän ei palaa pian Disneyn leipiin

22.10.2022 18:11

Ohjaaja ja tuottaja Tim Burtonin uusimpiin tuotoksiin kuuluu kauhuperhe Addamsin tyttäreen keskittyvä Wednesday-sarja. Ensi kuussa julkaistavassa sarjassa Wednesdayn roolia vie Jenna Ortega, mutta sivuosassa nähdään myös The Addams Family -elokuvissa samaa hahmoa näytellyt Christina Ricci. Wednesday on Netflixin ohjelmistoa, vaikka Burtonin nimi on liitetty useasti aiemmin Disneyyn.

Burton aloitti uransa aikanaan Disneyn animaatiopuolella. Miehen omaperäiset ja synkät visiot eivät kuitenkaan olleet aivan yhtiön tyyliin sopivia, joten hänen kädenjälkeään ei lopulta suuresti nähty esim. Hiidenpata-elokuvassa, jossa hän toimi konseptitaiteilijana. Viimeisimmän Disney-työnsä Burton ohjasi vuonna 2019 – kyseessä oli Disney-klassikko Dumbon uusintaversio.

Dumbon ohjaaja arvelee jäävän myös viimeiseksi työkseen Disneylle – ainakin pitkään aikaan.

– Minut palkattiin ja potkittiin sieltä pois useasti urani aikana. Dumbo[-versioni] takia ajattelen, että aikani Disneyllä on ohi – tajusin olevani itse Dumbo, tekeväni hommia tässä kauhean isossa sirkuksessa ja minun piti häipyä. Se elokuva on aika omaelämänkerrallinen tietyllä tasolla, Burton kertoo.

Burtonia on toivottu moneen otteeseen eri Marvel-tuotantojen ohjaajaksi, mutta nämäkään eivät tässä tilanteessa siis vaikuta mahdollisilta. Hän on kiinnostunut jatkamaan Wednesdayn parissa, jos sarja halutaan tilata lisää. Sen luojiin kuuluva Alfred Gough on ollut optimistinen toisen tuotantokauden mahdollisuudesta, joskaan Netflix ei ole vielä tehnyt asiassa siirtoaan.

Lähteet: Deadline, Screenrant

Kuva: Disney/Frankenweenie, 2012