Sukellusvene U-96 -klassikon tehnyt Wolfgang Petersen on kuollut

16.8.2022 22:44

Niin käsikirjoittajana kuin ohjaajana mainetta niittänyt Wolfgang Petersen on kuollut. Saksalaissyntyinen Petersen ehti täyttää maaliskuussa 81 vuotta. Hän sairasti haimasyöpää. Tieto Petersenin kuolemasta saapui viiveellä, sillä hän menehtyi kotonaan Kaliforniassa jo 12.8.

Petersenin tunnetuinpiin teoksiin kuuluu hänen käsikirjoittamansa ja ohjaamansa toisen maailmansodan aikaan sijoitettu sukellusvenetarina Sukellusvene U-96. Tämä vuonna 1981 valmistunut elokuva on yleisesti tunnustettu genren klassikoksi. Se sai aikanaan kuusi Oscar-ehdokkuutta, joista kaksi lankesi Petersenille henkilökohtaisesti. Elokuva on julkaistu myös minisarjaversiona.

Petersen aloitti uransa Saksassa jo 1960-luvun puolella. Hän ohjasi pitkään mm. poliisisarjaa Rikospaikalla. Sukellusvene U-96:n menestys avasi hänelle ovet Hollywoodiin. Yhdysvalloissa Petersen profiloitui toimintaelokuvien tekijäksi: hän luotsasi mm. Clint Eastwoodin tähdittämän agenttielokuvan Tulilinjalla, Harrison Fordin presidenttiroolin sisältävän Air Force Onen ja vuonna 1995 välähdyksiä pandemian kauhuista tarjonneen Tuntemattoman uhan.

Vesi oli Petersenin uralla kuitenkin elementti, jonka pariin hän palasi yhä uudelleen, kuten George Clooneyn tähdittämässä Meren raivossa ja uransa toiseksi viimeisessä elokuvassa, vuonna 2006 valmistuneessa Poseidonissa (Petersenin viimeinen elokuva valmistui vuonna 2016). Näin ohjaaja kertoi viehätyksestään itse:

– Pidän vesielementistä, koska se on niistä mielestäni kaikkein kaunein, melkein lumoavin ja kaikkein vaarallisin.

Lähteet: THR, Deadline

Kuva: Warner Bros./ Poseidon, 2006