Ridley Scott kertoo, miksi kieltäytyi Disney-leffan ohjaamisesta

7.7.2022 05:57

Ohjaajalegenda Ridley Scott ei ole asettautumassa eläkkeelle, vaikka hänellä on ikää jo 84 vuotta. Hänen moniin kehitteillä oleviin elokuvaprojekteihinsa lukeutuu mm. Gladiator 2, vuoden 2000 Gladiaattorin jatko-osa. Scottille on tarjottu töitä myös Disneyltä, mutta ehdotettu leffa ei saanut alan veteraania ns. liekkeihin.

Tässä tapauksessa kyse ei ollut Alien-franchisen elokuvasta, vaikka Alien päätyi Disneyn omistukseen yli 71 miljardin dollarin yrityskaupassa muutama vuosi sitten. Scottille tarjottiin hänen mukaansa jotain aivan muuta:

– He halusivat minun tekevän velhoelokuvan, ja sellaisia minä en tee. Se ei ollut hyvä ajatus.

Scott ei täsmennä, mistä velhosta tässä tapauksessa oli kysymys. Disneyllä on kuitenkin ollut jo vuosia suunnitelmissa kuningas Arthurin tarinasta tunnetun Merlin-velhon elämään keskittyvä elokuva tai jopa elokuvasarja. Scottin filmografiasta lähimmäksi velhoelokuvaa päässee fantasiatarina Legenda vuodelta 1985, vaikka siinäkään ei varsinaisesti velhoja nähty – yksisarvisia ja muita metsien taikaolentoja kylläkin. Scottin mukaan hän haluaa nykyisin tehdä muutakin kuin pelkkää kevyttä viihdettä:

– [Sillä mitä teen] pitää olla vaikutusta johonkin.

Lähde: SlashFilm

Kuva: TriStar Pictures/Scott Free Productions/RedRum Films/