Star Wars muutoksen kourissa – nostalgialle kyytiä?

18.5.2022 23:26

Tulossa oleva Obi-Wan Kenobi -sarja on herättänyt kiinnostunutta pöhinää. Star Wars -maailmassa tapahtuva seikkailu tuo hetkellisesti takaisin Ewan McGregorin tulkitseman jedimestari Kenobin. Hahmo on tuttu jo alkuperäisestä Star Wars -trilogiasta, joten luvassa on eräänlainen nostalgiatrippi.

Tuttuihin hahmoihin nojaava nostalgia ei kuitenkaan liene pysyvää tämän franchisen sarjoissa ja elokuvissa. Lucasfilm-tuotantoyhtiön johdossa toimiva Kathleen Kennedy on tuoreessa haastattelussaan vihjannut, mihin suuntaan Star Warsia ollaan viemässä. Myös äänekästä kritiikkiä aiemmin somessa päätöksistään saanut Kennedy maalailee nyt seikkailuja kaukaisessa galaksissa uudesta tulokulmasta.

Ennen Obi-Wan Kenobi -sarjaa käynnistyneet The Mandalorian ja The Book of Boba Fett ovat molemmat liittyneet jollakin tapaa alkuperäisen trilogian Skywalker-sukuun. Esim. eräs versio Luke Skywalkerista nähtiin The Mandalorianissa. Kennedy ei kuitenkaan näe Star Warsilla tulevaisuutta tällaisena. Hänen mukaansa Skywalkerien taru on lopussa.

– Pidän sitä elinehtona. […] Meidän tehtävämme on siirtyä sen yli, mutta pitää silti yllä yhteyttä George [Lucasin] luomaan mytologiaan. Se ei pääty. Mutta Skywalkerien tarusta me liikumme pois, Kennedy toteaa. Hän lisää muutoksen ottavan kuitenkin aikaa ja vaativan paljon keskusteluja sekä pohdintaa.

Lähde: The Wrap

Kuva: Disney/Lucasfilm/Star Wars: The Last Jedi, 2017