Oscar-mittelössä vihdoin myös ”tavalliselle yleisölle” oma äänestysmahdollisuus

15.2.2022 15:52

Yhtenä viimeisimmistä mm. näyttelijä Seth Rogen on ihmetellyt, ketkä Oscar-gaalasta yleensä välittävät pätkääkään. Yhdysvaltain elokuva-akatemia (AMPAS) pyrkii kuitenkin siihen, että jo 94. kertaa järjestettävä elokuva-alan suurjuhla pysyisi kiinnostavana.

Tänä vuonna erityistäkynä suurelle yleisölle tarjotaan poikkeuksellista palkintokategoriaa. Oscar-voittajat valikoituvat kilpailun eri kategorioissa yleensä niiden äänillä, jotka edustavat itse kategorian ehdokkaiden ammattikuntaa. Tällä kertaa kilpailussa valitaan kuitenkin myös yleisön suosikki.

Vaikka kyseessä ei ole virallinen Oscar-kategoria, ajatus miellyttänee esim. fanikulttuurin suurena äänenkannattajana tunnettua Kevin Smithiä. Smith suomi jokin aika sitten elokuva-akatemiaa siitä, ettei lippukassoilla hyvin menestynyttä ja kovin tykättyä Spider-Man: No Way Home -seikkailua huomioitu vuoden parhaan elokuvan palkintokategoriassa lainkaan. Leffa oli Oscar-sääntöjen mukainen, mutta se ei saanut tarpeeksi kannatusta akatemian jäseniltä päästäkseen loppupeleissä Oscar-ehdokkaiden joukkoon.

Yleisön äänillä myös uusimmalla Spider-Man-elokuvalla voisi olla mahdollisuuksia saada erityinen tunnustus Oscar-mittelöissä. Erityiskategoriassa voivat äänestää Twitter-käyttäjät. Äänen voi antaa käyttämällä tviitissä aihetunnistetta #OscarsFanFavorite maaliskuun 3. päivään mennessä. Vielä tuntemattomat kolme Twitterissä äänestänyttä pääsevät myös mukaan tulevaan gaalaan paikan päälle.

Lähteet: Metro.co.uk, THR, Screenrant, IndieWire

Kuva: AMPAS (2019)