Sidney Poitier 1927–2022 – viisi faktaa elokuvatähdestä

8.1.2022 21:56

Perjantaina 94 vuoden iässä kuollut Sidney Poitier jää elokuvahistoriaan. Miamissa syntynyt ja Kaliforniassa kuollut tähti oli urallaan sekä näyttelijä, ohjaaja että tuottaja, joskaan hän ei tehnyt elokuvia enää vuoden 2001 jälkeen. Keräsimme yhteen joitakin asioita, joiden vuoksi Poitier kannattaa muistaa.

1. Poitier teki läpimurtonsa 1950-luvulla nuoren lääkärin osassa elokuvassa Kaikki tiet tukossa. Hän ei kuitenkaan ollut syntynyt yltäkylläisyyteen, eikä kuluttanut koulunpenkkejä. Hänen vanhempansa pitivät Bahamalla pientä maatilaa, jonka tomaatteja he kävivät myymässä Miamissa. Tällaisella matkalla myös Poitier syntyi. Reginald ja Evelyn Poitierin poika ehti käydä koulua vain pari vuotta. Elokuvakärpäsen puremana nuorena hän lähti New Yorkiin, mutta sai paksun aksenttinsa takia alkuun tehdä lähinnä hanttihommia mm. kanankynijänä ja tiskarina ja joutui välillä majailemaan rahattomana asemilla ja käymälöissä.
  2. Harlemilaissyntyinen, pehmeästä äänestään tunnettu laulaja Harry Belafonte (94 v) oli Poitierin pitkäaikaisia ystäviä. Niin ikään köyhistä oloista lähtöisin ollut Belafonte ja Poitier tapasivat, kun Poitier pyrki American Negro Theaterin jäseneksi. He opiskelivat draamaa yhdessä, ja Poitier hioi aksenttiaan pois amerikkalaisia kuunnelmia seuraamalla. Vuonna 1972 Poitier päätyi viimein ohjaamaan Belafontea, ensimmäisessä ohjaustyössään Buck ja tappajasaarnaaja. Belafonte muisteli ystäväänsä näin:
    – Yli 80 vuotta Sidney ja minä nauroimme, itkimme ja metkuilimme niin paljon kuin vain voimme. Tosiaan hän oli minun veljeni ja kumppanini yrittäessämme tehdä tästä maailmasta hiukan parempaa. Ainakin hän teki minun maailmastani paljon paremman.
  3. Vuonna 1963 valmistuneen Kedon kukkaset -draaman myötä Poitier teki historiaa. Hänestä tuli ensimmäinen mustaihoinen miesnäyttelijä, joka palkittiin pääosastaan Oscarilla. Tähän päivään mennessä parhaan miespääosan Oscar-palkintoja on jaettu vain neljä mustaihoisille näyttelijöille. Toisen Oscarinsa Poitier sai vuonna 2002. Se oli kunniapalkinto, joka luovutettiin hänelle esiintymisestään, uniikista läsnäolostaan valkokankaalla ja alansa edustamisesta arvokkuudella, tyylillä ja älykkyydellä.
  4. Aiemmasta voitosta huolimatta vuosi 1967 oli Poitierin elokuvauran menestyksekkäimpiä. Hänet nähtiin silloin kolmessa isossa roolissa: brittielokuvan Vastahakoiset ongelmaoppilaiden opettajana, Norman Jewisonin Yön kuumuudessa -rainan murhaetsivä Tibbsinä ja valkoihoisen nuoren naisen miesystävänä leffassa Arvaa kuka tulee päivälliselle. Samana vuonna Yhdysvaltain korkein oikeus päätti, että rotujen välisten avioliittojen kieltäminen oli maan perustuslain vastaista.
  5. Elokuvauransa rinnalla Poitier ehti työskennellä myös diplomaattina. Vuonna 1997 hänet nimitettiin Bahaman kansalaisena sen suurlähettilääksi Japaniin. Tehtävä ei silti vaatinut tähdeltä muuttoa, koska Bahaman liittovaltiolla ei ollut Japanissa omaa suurlähetystöä. Poitierin kuolemaa suruliputettiin sekä Bahamalla että sen suurlähetystöissä.

Lähteet: THR, The Guardian, Variety, IndieWire, Chicago Tribune

Kuva: John Mathew Smith & www.celebrity-photos.com from Laurel Maryland, USA (CC)