Tappava ase -jatko-osa saanee tutun ohjaajan, mutta mitä muuta siitä tiedetään?

17.11.2021 21:40

Heinäkuussa 91-vuotiaana kuollut Tappava ase-ohjaaja Richard Donner jätti perinnökseen keskeneräisen projektin. Donner lupasi tehdä vielä yhden Tappava ase -rainan, mutta hänen kuoltuaan se on ollut vailla tekijää. Nyt leffasarjaa tähdittänyt Mel Gibson on paljastanut Donnerin pyytäneen häntä viidennen osan ohjaajaksi.

– Mies, joka ohjasi Tappava ase -elokuvat, Richard Donner, oli suuri kaveri. Hän kehitteli [seuraavan osan] käsikirjoitusta ja pääsi melko pitkälle sen kanssa. Ja yhtenä päivänä hän sanoi minulle: ”Kuulehan, jos potkaisen tyhjää, sinä teet tämän.” Ja minä käskin hänen olla hiljaa, Gibson kertoo käymästään keskustelusta. Gibsonin mukaan hän ei luvannut alkuun mitään, mutta Donner oli ehtinyt kertoa asiasta jo vaimolleen, studiolle ja tuottajalle, joten Gibson aikoo tarttua työhön.

Vaikka Gibson on ohjannut näyttelemisen ohella pitkiä elokuvia 1990-luvulta, ne ovat tavallisesti edustaneet vakavampaa ja raskaampaa linjaa kuin kyttäkaksikon huumoripitoisesta rikollisjahdista kertovat Tappava ase -leffat. Studio ei ole virallisesti vahvistanut Gibsonin ohjaajaanpestiä, mutta mikäli se toteutuu, elokuva saattaakin erota sarjansa aiemmista edustajista selvästi.

Gibson jatkaa tiettävästi myös kameran edessä Martin Riggsin roolissa ja Danny Gloverin odotetaan palaavan hänen kollegakseen Murtaughiksi.

Valmiin elokuvan teatterikierroksen toteutumiselle on kuitenkin jo asetettu epäilyjä. Warner Bros. on tuonut useita uutuuselokuviaan, mukaan lukien Dyynin, tuoreeltaan HBO Max -suoratoistopalveluun. Vaikka yhtiö tekee muutoksia julkaisutavoissaan, se saattaa pitää HBO Maxia parempana vaihtoehtona Tappavan aseen viidennen osan pääjulkaisuväyläksi kuin elokuvateattereita, sillä viimeksi Glover ja Gibson nähtiin valkokankailla Murtaughina ja Riggsinä kuitenkin jo 20 vuotta sitten.

Lähde: MovieWeb

Kuva: Kuva: Warner Bros.