Hulvattomien Mies ja alaston ase -leffojen ohjaaja tekee uutta kreisikomediaa

14.11.2021 00:07

1980- ja 1990-lukujen naurupommeista vastannut käsikirjoittaja ja ohjaaja David Zucker työstää uutta komediaa. Zucker, jonka filmografiasta löytyy mm. Leslie Nielsenin tähdittämät Mies ja alaston ase -leffat, katastrofielokuvia parodioinut Hei, me lennetään! ja 2000-luvun puolelta esim. Scary Movie 4, tähyää nyt vuosikymmenten taakse elokuvalla The Star of Malta.

Viime kuussa Zucker kritisoi julkisesti cancel-kulttuuria, joka on hänen mukaansa hankaloittanut esim. Hei, me lennetään! -leffan uusintajulkaisua. Zuckerin mukaan levittäjäyhtiö Paramountia on arveluttanut tuoda komediaklassikkoa uusien yleisöjen eteen, koska osa siinä olevasta huumorista voidaan tulkita nykypäivänä vahingolliseksi. Yksi ongelmallisista asioista oli kahden tummaihoisen hahmon dialogi, johon oli liitetty tekstitys englanniksi.

– Ihmettelin, miksi [sellaista kohtausta ei voisi tehdä vielä nykyään]. Puolet sen tilanteen vitseistä kuitenkin irvaili valkoisille […], mikä tuli esille siinä, kuinka se keskustelu oli käännetty, Zucker on todennut.

1940-luvulle sijoitettu The Star of Malta astuu Zuckerin historiassa uusille vesille, sillä se pyrkii naurattamaan klassisten film noir -rikoselokuvien maailmaa hyödyntäen. Nimellään vuoden 1941 Humphrey Bogart -raina Maltan haukan suuntaan kumartavan komedia kertoo nyrkkisankarista, joka vankilasta vapauduttaan alkaa jäljittää Hollywoodiin lähtenyttä rakastaan. Matkallaan mies onnistuu löytämään kauan kadoksissa olleen jalokiven, johon vaikuttaa liittyvän tappava kirous.

Zucker on käsikirjoittanut The Star of Maltan yhdessä Michael McManusin (Hot Shots! 2 – Kaikkein jatko-osien äiti) kanssa. Elokuvan ohjaajana puolestaan toimii Zuckerin kanssa jo Mies ja alaston ase -leffoja edeltänyttä tv-sarjaa Hei me pamputetaan tehnyt Pat Proft.

Lähteet: Deadline, Collider

Kuva: Paramount Pictures/ Mies ja alaston ase, 1988