Kulttituotantojen kasvo Dean Stockwell 1936 – 2021

9.11.2021 14:23

Yhdysvaltalaisnäyttelijä Dean Stockwell on kuollut. 85-vuotispäiviään tänä vuonna viettänyt Stockwell nukkui pois rauhallisesti kotonaan sunnuntaina 7.11. Pitkän näyttelijäuransa hän oli päättänyt jo 2015, sairaskohtauksen myötä, mutta hän jatkoi taiteen tekemistä muin tavoin myös tämän jälkeen.

Näyttelijä Harry Stockwellin (Lumikki ja seitsemän kääpiötä) poika aloitti uransa lapsitähtenä 1940-luvulla. Hänet esiintyi tuolloin mm. Gene Kelly -musikaalissa Laulaen maihin ja ohjaaja Joseph Loseyn sodanvastaisessa esikoiselokuvassa Vihreähiuksinen poika. Nuori kyky huomioitiin jo 11-vuotiaana Gregory Peck -draama Hiljaisen sopimuksen sivuroolista Golden Globella.

1950-luvulta Dean Stockwell jatkoi näyttelemistä myös tv-sarjoissa. Pitkin uraansa hän päätyi Hollywoodin suuriksi nimiksi luettujen tähtien rinnalle. Cannes’ssa hänet palkittiin parhaana näyttelijänä elokuvasta Pitkän päivän matka yöhön roolistaan legendaarisen Katharine Hepburnin alkoholistihahmon poikana, mutta hänet nähtiin myöhemmin mm. kulttirainassa Psych-Out yhdessä Jack Nicholsonin kanssa.

Vuonna 1968 julkaistu Psych-Out heijasteli myös Stockwellin tosielämää. Hippinä leffassa nähty Stockwell oli 1960-luvulla liittynyt hippiyhteisöön, jossa elämistä hän muisteli 1990-luvulla näin:

– Oli paljon tyyppejä, jotka tekivät elokuvia itsenäisesti. Ja silloin tällöin pidin Topanga Canyonin talossani 16 mm:n elokuvien näytöksiä. [Tuleva Twin Peaks -ohjaaja] David Lynch tuli sinne ja näytti yhden varhaisista elokuvistaan. Eh, myöhemmin ilmeni, että olin unohtanut täysin tavanneeni Davidin ja nähneeni sen elokuvan, kunnes näin saman pätkän parikymmentä vuotta myöhemmin. Se oli The Grandmother. […] Tarkoitan, että jotkut meistä olivat tavallaan vähän pihalla 1960-luvulta 1970-luvulle Topanga Canyonissa. Meillä oli hauskaa, näimme tärkeitä leffoja ja sitten unohdimme ne.

Myöhäisempi tapaaminen David Lynchin kanssa poiki Stockwellille roolin ristiriitaisia arvioita keränneessä Dyyni-tieteisseikkailussa. Sen jälkeen hän teki Lynchin ja näyttelijäystävänsä Dennis Hopperin kanssa yhteistyötä kulttiohjaajan mysteerijännärissä Blue Velvet – ja sinisempi oli yö. David Lynchin mukaan Stockwell vei rikollishahmon parempaan suuntaan kuin hän oli sen kirjoittanut. Vaikka Hopperin psykopaattinen Frank muistetaan hyytävyydestään, Stockwell näytteli Blue Velvetissä miestä, jota tämä katsoi jossain määrin ylöspäin. Tämä rooli ei tuonut suurta palkintosadetta, mutta vuonna 1988 valmistuneesta Gangsterin heilasta Stockwell oli ehdolla Oscarille.

1980-luvun lopulta 1990-luvun alkuun tehty Aikahyppy-tieteissarja lennätti Stockwellin uuteen kuuluisuuteen sikaria polttelevana amiraali Al Calaviccina. 2000-luvun puolella uudelleen lämmitelty Taisteluplaneetta Galactica -sarja ja rooli ihmisiä vastustavana cylonina toi Stockwellille lisää mainetta science fiction -piireissä. Ennen näyttelemisestä eläköitymistään Stockwell piipahti vielä vuonna 2014 rikossarja NCIS: New Orleansin vierasroolissa, esiintyen viimeistä kertaa Aikahyppy-kollegansa Scott Bakulan rinnalla.

Lähteet: Variety, Deadline, The Wrap, Pretty as a Picture: The Art of David Lynch

Kuva:Cinemascope/Rapture, 1965