Jake Gyllenhaal kommentoi keskustelua siitä, kuka saa näytellä ketä

13.10.2021 13:55

Asiat muuttuvat aikojen saatossa, näin voi päätellä mm. Teräsmies-näyttelijä Dean Cainin hiljattaisesta ulostulosta koskien DC Comics -yhtiön päätöstä esitellä biseksuaali Teräsmies sarjakuvissaan. Cainin mukaan nykyhetkessä ei oikeastaan enää ole erityisen rohkeaa tai urheaa, jos heteroseksuaaliksi mielletty hahmo äkkiä kuvataankin jonakin muuna. Vuosia sitten oli toisin.

Cainin kollega Jake Gyllenhaal on hieman samoilla linjoilla omassa erillisessä kommentissaan. Gyllenhaal ja Heath Ledger, molemmat siviilissä heteroseksuaaleja, muistetaan 16 vuotta sitten julkaistun Brokeback Mountain -leffan pääosista. Kahden cowboyn intiimiksi kasvavasta suhteesta kovilla takamailla kertonut elokuva voitti kolme Oscaria, yhden mm. parhaasta ohjauksesta (Ang Lee).

Brokeback Mountainin julkaisun aikaan keskustelu siitä, kuinka tietyt asiat esitetään tai kuka saa näytellä ketä, oli erilaista kuin tänään. Yhä useampi on alkanut äänekkäästi vaatia vähemmistöjä edustavien näyttelijöiden käyttämistä vähemmistöä edustavissa rooleissa. Jos Brokeback Mountain kuvattaisiin tänään, pitäisikö tällaisen elokuvan pääroolit siis antaa ei-heteroille? Näin Gyllenhaal vastaa:

– Ehkä? Yksi tarinankerronnan lääkkeestä [tähän kipuun] on se, että siinä [elokuvassa] kaksi heteromiestä näyttelee näitä rooleja. Sellaiseen osaan liittyi leima, että miksi kukaan tekisi niin. Ja mielestäni tuon leiman hajottaminen oli tärkeää [Ledgerille ja minulle]. Mutta se sitten johti tähän: ihmiset alkoivat puhua siitä, että pitäisi olla enemmän eri kokemuspohjista olevia ihmisiä näyttelemässä enemmän rooleja, joita ei pitäisi rajata vain pienelle joukolle. Minä uskon siihen.

Lähteet: THR, CinemaBlend

Kuva: Focus Features/Brokeback Mountain, 2005