Kasarikomedioiden stara Molly Ringwald arkailee näyttää elokuviaan lapsilleen

10.10.2021 18:04

Viime vuosina mm. Riverdale-sarjassa nähty Molly Ringwald aloitti uransa lapsitähtenä 1980-luvun kynnyksellä. Moni muistaa Ringwaldin erityisesti John Hughesin nuorisoleffoista, kuten Synttäreistä ja The Breakfast Clubista. Vaikka Ringwald oli niitä tehdessään teini-iässä ja kyse on komedioista, näyttelijä empii näyttää näitä elokuvia omille lapsilleen.

Ringwaldilla on kolme lasta, joista vanhin on nyt 17-vuotias ja nuorimmat varhaisteini-iässä. Häntä arveluttaa näyttää nuoruutensa elokuvia etenkin kaksosilleen Adelelle ja Romanille.

– Ihmiset kyselevät, olenko katsonut niitä elokuviani lasteni kanssa, ja katsoin kyllä yhden [vanhimman tyttäreni] kanssa. Se oli niin tunteikas kokemus, ettei minulla ole ollut voimia tehdä samaa kahden muun lapseni kanssa, Ringwald kertoo.

Hän ei häpeile näitä elokuviaan, sillä niillä on faninsa. Ringwald perustelee uransa alkupään elokuvien olevan kuitenkin nykynäkökulmasta katsottuna ongelmallisia. Hughesin jo klassikkoasemassa olevat rainat ovat saaneet viime vuosina kritiikkiä osakseen mm. siitä, että niiden merkittävät roolit ovat valkoihoisilla heteroilla ja niiden kielenkäyttö on tulkittavissa homofobiseksi ja rasistiseksi.

– 12-vuotias tyttäreni Adele on todella valveutunut [eli woke] persoona, enkä tiedä ollenkaan, miten edetä siinä tilanteessa, siis ollessa katsomassa hänen kanssaan leffaani, kun hän ihmettelisi, miten olen voinut tehdä sellaista, olla mukana sellaisessa, Ringwald tuskailee.

Lähteet: Metro.co.uk, Deadline

Kuva:Universal Pictures/Sixteen Candles, 1984