Stephen Kingin suosimassa Hohto-versiossa nähty Melvin Van Peebles on kuollut

23.9.2021 14:42

Pitkän linjan elokuvantekijä Melvin Van Peebles on menehtynyt 89 vuoden iässä. Chicagossa syntynyt Van Peebles tunnettiin niin näyttelijänä, käsikirjoittajana kuin ohjaajanakin. Myös hänen poikansa Mario näyttelee.

Van Peebles, jota on kutsuttu myös mustan elokuvan isoisäksi, ohjasi pitkällä urallaan useita elokuvia, joista 1971 valmistunut Sweet Sweetback’s Baadasssss Songia pidetään monelle muulle elokuvantekijälle jalansijaa raivanneena työnä. Rasistisia poliiseja vastaan käyvästä miesprostituoidusta (Van Peebles itse) kertova toimintaelokuva ei luonnollisesti ollut helppo projekti, vaan Van Peebles joutui rahoittamaan ja levittämään elokuvaa omatoimisesti. Leffa toimi blaxploitaatio-genren alkuunsysääjänä.

Näyttelijänä Van Peebles nähtiin edellisen elokuvan lisäksi mm. Stephen Kingin itsensä arvostaman Hohto-versioinnin, vuonna 1997 valmistuneen minisarjan Richard Hallorannina, Terminal Velocity -toimintarainassa, poikansa komediassa Identity Crisis ja Tappajahain kostossa. Jotakin Van Peeblesin ikonisuudesta kertoo se, että hän esitti itseään Arnold Schwarzeneggerin tähdittämässä Last Action Herossa.

Elokuvauransa ulkopuolella Van Peebles ahkeroi muun taiteen parissa. Hän mm. teki useamman Broadway-musikaalin ja maalasi tauluja.

Lähteet: Variety, Screenrant

Kuva: David Shankbone