Paluu Batmaniksi: Michael Keaton kertoo, mitä itse ajattelee aiheesta

18.8.2021 21:53

On jo lähes 30 vuotta siitä, kun Michael Keaton nähtiin valkokankailla Batmanin tummanpuhuvassa asussa. Batman Returns -rainan jälleen Keatonia kysyttiin myös mukaan supersankarin kolmanteen seikkailuelokuvaan. Keaton ei kuitenkaan innostunut ajatuksesta, mutta hän on palaamassa tuttuun rooliin ensi vuonna julkaistavassa The Flash -elokuvassa.

Andy Muschiettin ohjaama The Flash palauttaa hetkellisesti myös Ben Affleckin takaisin Batmaniksi. Lepakkomiehen tai useamman sellaisen sijasta elokuva keskittyy kuitenkin nimensä mukaisesti The Flashiin eli Barry Allenin (Ezra Miller) huippunopeaan alter egoon. Mutta pienempi rooli ei anna aihetta lyödä koko hommaa lekkeriksi. Syyskuussa 70 vuotta täyttävä Keaton muistelee antaneensa Batmanille arvoa jo 1980-luvun lopulla:

– En koskaan katsonut [sarjakuvafilmatisointeja] kuin jonakin hassuna juttuna. Minulle Batmanin tekeminen ei ollut hassu juttu. Mutta sittemmin tästä on tullut jättimäinen asia kulttuurillisesti. Ikoninen asia. Tämä merkitsee ihmisille todella paljon. [Näyttelijänä] sille pitää tehdä kunniaa ja sitä pitää kunnioittaa.

Keaton kertoo myös, miltä hänestä nyt tuntuu palata tutuksi hahmoksi näin monien vuosien jälkeen:

– Rehellisesti sanottuna se on nakuttanut takaraivossani. Olen kaiken aikaa ajatellut voivani lyödä vaikka vetoa siitä, että pystyisin palaamaan [siihen rooliin] ja osumaan sen perhanan kanssa nappiin. Ja niinpä nyt, kun minua pyydettiin siihen, halusin näyttää itselleni, pystynkö todella.

Lähde: Collider

Kuva: Warner Bros./ Batman, 1989