Paul Verhoevenin uutuusleffassa pyhäinkuvaa käytetään dildona – ohjaaja kiistää jumalanpilkan

11.7.2021 05:46

Hollantilaisohjaaja Paul Verhoeven muistetaan mm. elokuvistaan Robocop ja Basic Instinct – vaiston varassa. Hänen uusimpansa on 1600-luvun nunnaluostariin sijoitettu Benedetta, joka pohjautuu historioitsija Judith C. Brownin suomentamattomaan teokseen Immodest Acts – The life of a lesbian nun in Renaissance Italy (1986). Leffa on herättänyt kohua jo tuoreeltaan.

Cannes’n elokuvafestivaaleilla julkaistu Benedetta sisältää mm. alastomuutta, nunnahahmojen välistä lesboseksiä ja kohtauksen, jossa uskonnollista kuvaa, tarkalleen ottaen pyhää patsasta, käytetään dildona. Elokuvan lehdistötilaisuudessa nousi mm. esiin kysymys, onko Benedettassa jumalanpilkkaa. Aiemminkin elokuvissaan roisia kuvastoa käyttänyt, mutta toisaalta myös Jeesuksen elämää tutkineen kirjan kirjoittanut ja Jeesus-aiheisen seminaarin vakiokävijöihin kuulunut Verhoeven kiistää asian:

– En oikeastaan ymmärrä, miten jokin [todellisuudessa] tapahtunut voidaan tulkita jumalanpilkaksi. Ei totuutta voi periaatteessa muuttaa. Siitä voidaan puhua, onko teko väärä, vai ei, mutta historiaa ei voi muuttaa. Mielestäni jumalanpilkka on sanana tässä yhteydessä typerä.

Osa leffan katsojista on ns. äänestänyt jaloillaan sen näytöksissä, osa on taas ollut jopa huvittunut Verhoevenin provosoivasta tyylistä. Verhoeven kuittaa pöyristyneet reaktiot muistuttamalla, että esim. 1970-luvulla kaikki kävivät rannoilla yläosattomissa, mutta sellainen on aivan ohitse.

– Yleensä, kun ihmiset harrastavat seksiä, he riisuvat vaatteensa. Niinpä olen ihmeissäni siitä tosiseikasta, ettemme halua katsoa elämän todellisuutta. On mielestäni väärin, miksi tällaista puritanismia ilmenee, Verhoeven toteaa.

Lähteet: Deadline, THR, The Guardian, The Wrap

Kuva: Pathé/SBS Productions/ Benedetta, 0221