Legendaarisen toimintajännärin naistähti osastaan: ”Tarpeeton siinä elokuvassa.”

10.5.2021 23:49

Vuoden 1968 yksi kovimmista toimintajännäreistä oli eittämättä Steve McQueenin tähdittämä Bullitt. Se muistetaan erityisesti takaa-ajokohtauksestaan, jossa päästellään täysiä San Franciscon mäkisillä ja mutkaisilla kaduilla. McQueen tunnettiin myös tosielämässä kilpa-autoiluharrastajana.

Bullittissa nähdään toki muutakin kuin katsojan sohvanreunalle ajava kaahailukohtaus. McQueen näyttelee elokuvassa poliisia, joka on määrätty todistajansuojeluoperaatioon, mutta tehtävä ei suju suunnitellusti. Hänen tyttöystävänsä roolissa nähdään yksi aikansa suuri näyttelijäkaunotar, Jacqueline Bisset. Viime syksynä 76 vuotta täyttäneen Bissetin muistot elokuvasta ovat muuten hyvät, mutta naispääosa tällaisessa tarinassa saa häneltä tylyn tuomion:

– Oikeastaan pidin rooliani tarpeettomana siinä elokuvassa. Jos Cathy [hänen roolihahmonsa nimi] ei olisi ollut siellä, siinä ei mielestäni olisi ollut paljon eroa. Mutta enemmänkin olin kuvastamassa [Bullittin] elämän naista ja hänen olemassaolonsa feminiinistä puolta kuin kokonaista hahmoa.

Lähde: EW

Kuva: Alan Light