Batmanin ääniraita sai säveltäjän harmistumaan

2.5.2021 18:15

Säveltäjä Danny Elfmanin uralle on mahtunut monenmoista aina bänditoiminnasta Simpsonien tunnusmusiikkiin. Elfman on myös usein ollut se kaveri, jonka puoleen ohjaaja Tim Burton on kääntynyt elokuviensa musiikin takia.

Kaksikon alkutaipaleelle kuuluu mm. Batman-versiointi vuodelta 1989, jossa Michael Keaton näytteli tummanpuhuvaa viittasankaria. Vaikka kyseinen leffa on edelleen pidetty tapaus niin Batman-versiointien kuin yleensä sarjakuvafilmatisointien joukossa, säveltäjämestari Elfmanilla ei ole elokuvasta kaikkein kultaisimpia muistoja.

– Olin hirvittävän murheissani sen ääniraidasta. He tekivät sen vanhan liiton malliin, missä luodaan musiikki ja annetaan se sitten ”ammattilaisille”, jotka vääntelevät nuppejaan ja vievät sen muun äänimaailman joukkoon. Ja se prosessi oli noina vuosina mennyt ihan vinksalleen. Tallensimme [useamman kanavan äänitteen] kolmelle kanavalle – oikealle, keskimmäiselle, vasemmalle – ja he yksinkertaisesti ottivat keskimmäisen kanavan pois kokonaan, Elfman kuvailee turhautuneena.

Hänen mukaansa äänityöstä ei huolehdittu kunnolla. Säveltäjän tuntemukset lopputuloksesta puhuvat paljon:

– Tajusin, että olisin voinut panna orkesterin soittamaan ihan mitä tahansa. Olisin voinut tehdä koko musiikin elokuvaan vain jollakin lyömäsoittimella, huuliharpulla ja banjolla, koska lopputuloksessa et kuitenkaan kuule kuin lyömäsoittimen iskut joissakin tärkeissä kohdissa. Muuten et todella kuule, mitä orkesteri siellä tekee.

Lähde: Indiewire

Kuva: Warner Bros./ Batman, 1989